ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Office management - 3MAIB - Onderdelen - Frans : commerciële communicatie/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 3MAIN
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Bernad Leila


 

KORTE OMSCHRIJVING

In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. Hij/zij leert de Franse terminologie en zinsstructuren om websites te beschrijven en te beoordelen en om cijfermateriaal, grafieken en onderzoeksresultaten uit te leggen en te presenteren. In kleine groepjes voeren de studenten een enquête uit waarvan ze de resultaten klassikaal voorstellen. 



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF316 Informatie verzamelen: Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken in
  • OF319 Registratie en verwerking van gegevens en financiële administratie: Inzicht en kennis van boekhouding, relevante software voor statistische verwerking, soc. zekerheid. Registreren commerciële afdelings- en bedrijfsresultaten en personeelsgegevens, verwerking en opvolging. Financiële administratie: opvolgen van secretariaatsbudget, factureren.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan:
  • Aan (alledaagse) gesprekken/discussies typisch voor het bedrijfsleven deelnemen.
  • Moeiteloos zijn/haar  meningen, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
  • Websites voorstellen en vergelijken (doelpubliek, lay-out, sterke en zwakke punten,...).
  • Produkten, merken ea vergelijken. 
  • Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
  • Radio en tv-programma’s (documentaires, actualiteit etc.) volgen, begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch een eigen mening geven).
  • Teksten/artikels met een economische inhoud begrijpen, analyseren, samenvatten en er een persoonlijk standpunt over innemen.
  • Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en/of Excel en deze integreren in Powerpoint.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Frans (modules 1-2-3-5-6-7)

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

 


Andere begincompetenties

 

 


LEERINHOUDEN
    • Algemene en economische woordenschat

    • Toegespaste grammatica: een correcte vraag stellen en uitdrukken van een doel, oorzaak, gevolg, tegenstelling en  toegeving

    • Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: presenteren en beoordelen van websites, interpreteren en presenteren van (verkoop)cijfers, grafieken en onderzoeksresultaten


STUDIEMATERIAAL
    • Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen

    • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen

    • Thematische woordenschat, Zijlstra, Intertaal, ISBN 90 5451 423 X: zelfstudie

    • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

    • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie

    • Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  15,28

practicum en oefeningen:

9

 lesuren

  09,83

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  04,37

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  67,25

Verdere toelichting:
  • Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructruren om websites voor te stellen en cijfermateriaal toe te lichten en te presenteren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
  • Groepswerk: presentatie van een enquête/onderzoek en de resultaten ervan, beoordelen en vergelijken van websites. 
  • Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)

  • De actualiteit volgen


 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
    • Permanente evaluatie (50%)

      • Vergelijking van websites. Er wordt rekening gehouden met de volledigheid, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en presentatietechniek. (20%)

      • voorstelling van een enquête/onderzoek en de resultaten ervan. Er wordt rekening gehouden met presentatietechniek, inhoudelijke verwerking van de informatie, juist gebruik van de aangereikte terminologie/formules en grammaticale correctheid.  (30%)
      • Opmerking: Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 werkdagen via e-mail een aanvraag gedaan  worden bij de betrokken lector.
      •  Zie Blackboard voor verdere richtlijnen.
    • Schriftelijk examen van 2 uur (50%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument



tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,28

Tweede examenperiode
  • Mondeling examen (50%): voorstelling van enquête en resultaten (30%), vergelijking van websites (20%).

  • Schriftelijk examen van 2 uur (50%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument