ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MMA - Onderdelen - Toepassingen ICT/6
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MMAZ
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cockx Yoke


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het verder uitwerken van de leerstof van het 1e jaar Toepassingen ICT module 3 voor Word, maar dan met Word 2007 en een grondige studie van het volledige pakket PowerPoint 2007.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
  • OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF328 Informatie verzamelen: Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
  • OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
  • OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
  • OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO-technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
  • OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Op zelfstandige wijze met Word 2007 en PowerPoint 2007 kunnen werken.
  • Er wordt een volledige klavierbeheersing verwacht.
  • De meest gevorderde technieken en automatiseringsfuncties binnen Word beheersen en correct toepassen.
  • Routinetaken in Word kunnen automatiseren.
  • Het beheersen en gebruiken van de uitwisselingsmogelijkheden tussen de verschillende pakketten van MS Office.
  • Inzicht hebben in de werkwijze van de aangeleerde automatiseringstechnieken van de verschillende Wordonderdelen.
  • Vanuit grondig inzicht de verschillende handelingen in Word en PowerPoint integreren in nieuwe situaties.
  • Zelfstandig een gecombineerde Wordtaak aan de hand van de verworven kennis maken.
  • Zelfstandig een presentatie maken aan de hand van de verworven kennis.
  • Kunnen aangeven welke de meest efficiënte manier is om een probleem binnen Word of Powerpoint op te lossen. 
  • Een oefening van Word en Powerpoint kunnen afwerken binnen 75 minuten.
  • De examenopgave Word en Powerpoint kunnen afwerken binnen de vooropgestelde tijd van 75 minuten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Toepassingen ICT module 3 (1ste jaar)

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn


Andere begincompetenties
  • Grondige basiskennis van Word
  • Beheersen van de leerstof van het 1e jaar Toepassingen ICT module 3

LEERINHOUDEN
  • WORD 2007
    • samenvoegen van bestanden
    • gegevensbestanden sorteren en selecteren
    • gebruik van Word-velden in samenvoegbewerkingen
    • etiketten en enveloppen opmaken en afdrukken
    • werken met macro’s
    • hyperlinks en hypertekst
    • documenten voor groepsprojecten bewerken en reviseren: wijzigingen bijhouden en opmerkinge plaatsen
    • koppelingen tussen Word en andere pakketten (Excel - Access - Outlook)
  • POWERPOINT 2007
    • een presentatie opstellen
    • werken met de verschillende weergaven
    • met een diamodel werken
    • diaopmaak wijzigen 
    • presenteren met effecten
    • organogrammen toevoegen
    • werken met grafische objecten, afbeeldingen, tabellen en grafieken
    • tekstfuncties toepassen
    • afdrukken van dia's, handouts, notitiepagina's en overzichten
    • in zelfstudie een bundel afwerken met opdrachten van Speech Mike (ziekenhuisprotocols)Hiervoor hebben de studenten de studentenwerkruimte ter beschikking op voor hen gereserveerde momenten. De opdracht wordt gegeven tijdens de eerste les van module 2 en de 4e week van de derde module wordt de opdracht afgegeven. De taak wordt nagekeken en gequoteerd door de lector ICT en de punten worden verwerkt in de stagepunten. Indien er geen taak wordt afgegeven kan de student niet slagen op de stage aangezien deze taak een deel uitmaakt van de stagepunten.

STUDIEMATERIAAL
  • Ms Word 2007: E. Van den Broeck en E. Cuypers uitgeverij De Boeck ISBN 978 4552404 7 
  • BIN-normen: efficiënte communicatie: uitgeverij Licap
  • Ms PowerPoint 2007: E. Van den Broeck en E. Cuypers uitgeverij De Boeck  ISBN  904552404X
  • Cursus Word 2007 - PowerPoint 2007  
  • Informatie betreffende het invoeren van voetteksten, voetnoten, bibliografie, bronvermelding op Cavia/index.htm te bereiken via de Plantijn portaalsite (zelfstudie)
  • Info over zakelijke briefschikking op:
    http://www.kuleuven.be/personeel/opleidingen/_data/Syllabus_briefschrijven_200512.pdf_briefschrijven_200512.pdf

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  35,90

practicum en oefeningen:

28

 lesuren

  35,90

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

21

 klokuren

  26,92

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met vraag- en leergesprekken van ongeveer 28 uren
  • Oefeningensessie: ongeveer 28 uren
  • Bij het einde van de cursus zijn er begeleidingsmomenten voor individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen van 75 minuten.
  • Het examen wordt gequoteerd op 20 punten.
  • Het examen wordt afgelegd met gesloten boek.
  • Inhaalexamen wordt gequoteerd op 20 punten en duurt eveneens 75 minuten.
  • Het examen vangt stipt aan op het aangegeven aanvangsuur. De studenten moeten 15 minuten voor de aanvang van het examen aanwezig zijn. De studenten die te laat komen op de aan hen toegewezen examensessie kunnen niet meer aan het examen deelnemen.  Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats.  Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd.  De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen medegedeeld.  Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd.  Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard.  De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt medegedeeld bij de aanvang van het examen.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,28

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten
  • De leerstof voor de tweede zittijd is gelijk aan die voor de eerste zittijd