ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Engels : algemene communicatie/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MABR
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 25
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Hoefnagels Hilde
Rowley Robin


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze cursus worden studenten geconfronteerd met situaties en teksten uit hun specifieke beroepsveld.
Vertrekkend vanuit leesteksten en een uitgebreide betreffende woordenschat, wordt de studenten een case study voorgelegd die ze moeten oplossen - gebruik makend van de nieuwe, specifieke woordenschat.
In de lessen krijgen de studenten de kans om zowel mondeling als schriftelijk, individueel, in duo of in groep, samen te werken.
Studenten moeten korte vertalingen E-N en N-E in de les oplossen.
Studenten moeten in staat zijn de actualiteit vlot en beknopt te verwoorden en de link te leggen naar hun beroepsleven.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Studenten kunnen schriftelijk voorbereidingen treffen tot organiseren van seminars, business trips
  • Studenten kennen het vakjargon van een aantal thema's die dagdagelijks deel uitmaken van hun job als management assistant
  • Studenten leren mondeling en schriftelijk een standpunt in te nemen, en hun mening te argumenteren
  • Studenten weten wat het takenpakket van de management assistant omvat en kunnen daar in vlot Engels een goed beeld van weergeven
  • Studenten weten hoe ze een case study moeten aanpakken en welke hulpmiddelen ze daarvoor kunnen en moeten aanwenden
  • Studenten kunnen een ongekende tekst inschatten, begrijpen en er vragen op beantwoorden

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geslaagd zijn voor Engels in het 1ste jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
De kennis van het eerste jaar grondig onder de knie hebben.

LEERINHOUDEN
  • Studenten krijgen een aantal thema's aangeboden die nauw aansluiten bij het takenpakket van de office manager/ management assistant. Binnen deze thema's moeten zij teksten kunnen lezen, ontleden, bekritiseren, zich het vakjargon eigen maken en case studies kunnen oplossen.

    STUDIEMATERIAAL
    "Market Leader", David Cotton, David Falvey, Simon Kent, Pearson Longman Upper intermediate
    aangevuld met eigen materiaal docent

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      40,00

    practicum en oefeningen:

    11

     lesuren

      44,00

    vormen van groepsleren:

    3

     lesuren

      12,00

    studietijd buiten contacturen:

    0

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:
    • Onderwijs-leergesprek, mondelinge oefeningen, begeleide zelfstudie, groepswerk, individuele oefeningen, case studies


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen: 15 punten
    • Paper: 5 punten

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     04,00

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk examen: 20 punten