ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Spaans : communicatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MAB2
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Spaans
Lector(en): Paenhuysen Kathleen


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze cursus leer je communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context. In relatief korte tijd bouw je je taalvaardigheid stap voor stap op. Er wordt uitgegaan van de praktische eisen die economie en handel stellen aan de communicatie in een moderne vreemde taal. Thema's die aan bod komen zijn onder andere vergadering na een beursbezoek, productpresentatie, vakantieplannen, diner met zakenpartners, technische problemen op kantoor.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student bereikt niveau A1+ van het Europees Referentiekader.

lees- en luistervaardigheid:

  • De student kan korte, eenvoudige teksten begrijpen.
  • De student kan veel voorkomende woorden en zinnen begrijpen indien traag en duidelijk gesproken wordt.

spreekvaardigheid:

  • De student kan op eenvoudige wijze deelnemen aan een gesprek met een gesprekspartner die bereid is soms (trager) te herhalen of op een andere manier te formuleren.
  • De student kan vragen stellen en beantwoorden in alledaagse situaties (bv. naar de ligging vragen, spreken over prijs, hoeveelheid, tijdstip).
  • De student kan zich verstaanbaar maken met eenvoudige zinnen en uitdrukkingen.

schrijfvaardigheid:

  • De student kan korte berichten schrijven en een formulier invullen met persoonlijke gegevens.

andere vaardigheden:

  • De student is zich bewust van de culturele diversiteit en ziet de belangrijkste verschillen in normen en waarden van het sociale leven in Spaanstalige landen.
  • De student kan functioneren in eenvoudige interculturele situaties.
  • De student neemt zelf verantwoordelijkheid voor zijn/haar leerproces en is zich bewust van zijn/haar eigen profiel als taalleerder.
  • De student kan met medestudenten en lector samenwerken om een aangepast studieklimaat te creëren in de groep.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Spaans: basiskennis/ 6
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

communicatieve onderwerpen:

  • producten en prijzen beoordelen en vergelijken / mening uiten / kleuren aangeven
  • iets bestellen in een bar / dingen op hun waarde schatten / een voorstel doen
  • informatie over een bedrijf geven / over klanten en leveranciers praten / een bedrijfspresentatie voorbereiden
  • over functies en structuren in een bedrijf spreken / vermoedens uiten / personen beschrijven en identificeren / stelling nemen over een bepaald onderwerp
  • over een voornemen in de toekomst spreken / aangeven of je iets leuk vindt of niet / iets over een plaats of land vertellen
  • vragen naar de datum en de tijd en hierop antwoorden / een afspraak maken/ zakelijke telefoontjes plegen / over het weer praten
  • iemand uitnodigen / reageren op een uitnodiging / percentages / over gewoontes en vrije tijd spreken / een zakelijke brief schrijven
  • iemand ergens om vragen  / beleefdheidsformules / over werk-en openingstijden spreken
  • over het verleden praten / ontkennende uitspraken doen / informatie opvragen / tevredenheid en ergernis uiten / een formele e-mail schrijven

grammaticale onderwerpen:

  • het aanwijzend voornaamwoord / de vergrotende en overtreffende trap / acabar de  / creer que / het vraagwoord cuál? / het voegwoord si
  • de onregelmatige vormen van de vergrotende en overtreffende trap / het bijvoeglijk naamwoord (verkorte vormen) / het bijwoord bien / de werkwoorden conocer, querer, preferir
  • het onpersoonlijk voornaamwoord als lijdend voorwerp / bijwoorden op -mente / het persoonlijk voornaamwoord se
  • werkwoorden met een onregelmatige 1e persoon / de werkwoorden pensar, creer, suponer / de ontkenning ni / verschil si - cuando
  • voornemens uitdrukken (ir a / pensar / querer / estar por)  / de betekenis van lo / het persoonlijk voornaamwoord als meewerkend voorwerp / de werkwoorden gustar en interesar
  • de werkwoorden pedir,seguir,decir / deber de / de datumaanduiding / de tijd / de...a  / desde...hasta / volver a
  • de wederkerende werkwoorden / verschil jugar - tocar / de voorzetsels por en para (II)
  • verschil saber - poder / de gebiedende wijs (2e persoon) / de betrekkelijke bijzin
  • pretérito perfecto / de onpersoonlijke uitdrukkingen / de ontkenning ni (II)

 


STUDIEMATERIAAL
  • noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+ audio-cd) en werkboek Español Profesional 1, Spaans voor bedrijf en beroep, Intertaal, 2006, Amsterdam
  • aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek S-NL, NL-S

Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeraciviteiten tijdens de les. De oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. Op de audio-cd's bij het tekstboek staan uitspraakoefeningen en luisterteksten. Transcripties van de luisterteksten, grammaticale overzichtspagina's en een alfabetische woordenlijst vind je achter in het tekstboek.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

12

 lesuren

  12,68

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  16,91

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,23

Verdere toelichting:

HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor- en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistiche scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Het opbouwen van een uitgebreide woordenschat staat centraal. Het grammatica-aanbod is beknopt en staat in dienst van de spreekvaardigheid. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.

OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen. Elke lesweek krijg je een op het bedrijfsleven georiënteerde opdracht (soms individueel, soms in groep). Deze opdrachten bereiden je voor op de eindevaluatie.

LEERBEGELEIDING: uitspraakoefeningen in het taalpracticum met individuele feedback, formatieve toetsten, websites met extra oefeningen en autocorrectie op vraag van de student

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk examen (15pt) : schrijfoefeningen en leesoefening, eventueel ook vertaling en meerkeuzevragen
  • mondelinge proef  (5pt) van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn uitspraak, vlotheid, woordenschat, grammaticale correctheid, communicatie en begrip

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,17

Tweede examenperiode
  • schriftelijk examen (15pt) : schrijfoefeningen en leesoefening, eventueel ook vertaling en meerkeuzevragen
  • mondelinge proef  (5pt) van 10 minuten met 10 minuten voorbereidingstijd, evaluatiecriteria zijn uitspraak, vlotheid, woordenschat, grammaticale correctheid, communicatie en begrip