ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office management - 1OF - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 1OF15
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 71
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Bernad Leila
Damen Sigrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze lessen gaat de aandacht naar het verwerven van algemene en beroepsspecifieke woordenschat (d.m.v. teksten en audiovisueel materiaal) alsook van mondelinge en schriftelijke vaardigheden zoals brieven en e-mails schrijven of telefoneren. Ook de basisgrammatica Frans wordt opgefrist.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF317 Onthaal van klanten: Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
  • OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
  • OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan:
  • Teksten rond bepaalde thema’s (verzekeringen, intercultureel leren, dagelijks gedrag) vlot lezen, begrijpen en interpreteren.
  • De belangrijkste informatie, hoofdconclusies halen uit deze teksten.
  • Specifieke vragen over de teksten correct beantwoorden.
  • Zelfstandig een tekst over een verwant onderwerp lezen.
  • Selectief het woordenboek gebruiken om deze teksten te begrijpen.
  • (Specifieke en algemene) woordenschat gebruiken in grammaticaal correcte zinnen.
  • De geziene grammaticale onderwerpen assimileren om ze toe te passen in de algemene communicatie.
  • De verschillende criteria voor efficiënte communicatie begrijpen en toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten met betrekking tot het verschil tussen een fax, een e-mail en een klassieke brief).
  • Een informatieaanvraag  (binnen de bedrijfscontext) correct aanvullen en/of opstellen.
  • De BIN en AFNOR normen identificeren, onderscheiden en toepassen.
  • Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, afspraken, vragen.
  • Iemand vragen aan de lijn te blijven en basisinformatie verstrekken.
  • Een boodschap noteren en/of iemand doorverbinden.
  • Een korte mededeling van iemand anders opschrijven en om herhaling vragen.
  • Een klant klantvriendelijk onthalen en doorverwijzen.
  • Op een beleefde wijze een mening en/of overtuiging meedelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
goede basiskennis Frans (A2/B1 van het Europees Referentiekader)
LEERINHOUDEN
  • Toegepaste grammatica: herhaling van de basisgrammatica (bv. vervoegingen)
  • Schriftelijke en mondelinge communicatie
  • Lezen en interpreteren van teksten ( en woordenschattoepassingen)

STUDIEMATERIAAL
    • Objectif Express 2, B. Tauzin, A.L. Dubois, Hachette FLE, ISBN 9782011555090 : gebruik tijdens de contacturen

    • Les médias dans les affaires, W. Clijsters, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7779 9 (met CD-ROM) : zelfstandige verwerking van de leerstof aan de hand van de bijgeleverde CD-ROM en gebruik tijdens de contacturen

    • Grammaire 2000, J. De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912 : zelfstudie

    • Explio: softwarepakket voor zelfstudie

    • Aanvullend lesmateriaal wordt op Bb geplaatst of in de les uitgedeeld.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

60

 lesuren

  39,22

practicum en oefeningen:

3

 lesuren

  01,96

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

82

 klokuren

  53,59

Verdere toelichting:
  • Oefeningen op grammatica en woordenschat
  • Teksten en brieven lezen en interpreteren
  • Luister-, schrijf- en spreekoefeningen rond het thema van de respectievelijke modules
  • Schrijfoefeningen i.v.m. handelscorrespondentie
  • Simulaties van (telefoon)gesprekken
  • Begeleiding: feedback bij oefeningen, interactieve oefenpakketten, wekelijkse extra taalcoaching
  • Blackboard: Raadpleeg regelmatig Bb voor afspraken en richtlijnen i.v.m. permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal.



EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Module I: Schriftelijk examen van 2 uur (100%) bestaande uit meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof.
  • Module II: (1) Mondeling examen (40%): gesimuleerd telefoongesprek + gesprek rond een gezien thema. (2) Schriftelijk examen van 2 uur (60%) bestaande uit meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof.
  • Module III: (1) Mondelinge permanente evaluatie (40%): groepsgesprek rond een gezien thema + presentatie. Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 werkdagen via e-mail een aanvraag gedaan worden bij de betrokken lector. (2) Schriftelijk examen van 2 uur (60%) bestaande uit meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof
  • Algemene opmerking met betrekking tot de eindevaluatie: deelname aan de drie examens is verplicht. Indien de student binnen de gestelde termijn van 5 werkdagen geen volwaardig medisch attest voorlegt, is hij ongewettigd afwezig en krijgt hij bijgevolg 0 op dit deelexamen.

tijd voor examinering
uren
8

%
 
 05,23

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 2 uur (70%) van de tweede examenperiode slaat op de leerstof van de drie modules die wordt getoetst onder de vorm van meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen.
  • Mondeling examen (30%): telefoongesprek + gesprek over een gezien onderwerp + presentatie.
  • Er is geen gedeeltelijke vrijstelling (mondeling of schriftelijk) mogelijk. Beide onderdelen moeten afgelegd worden.