1 Office management - 1OF - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
OF:Office management |
Code: |
1OF07 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verstraeten Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert efficiënt en effectief zakelijk communiceren, met de nadruk op persuasieve boodschappen. Zo schrijf je o.a. klachten- en maanbrieven en hou je een levendig betoog. Daarnaast zorg je voor notulen, breid je je woordenschat uit en optimaliseer je je schrijfstijl.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student(e) communiceert ontvanger- en doelgericht op gevorderd niveau.
- De student(e) hanteert een gepaste schrijfstijl in functie van doel(groep).
- De student(e) is gericht op correct taalgebruik en schakelt daarvoor zo nodig externe hulpbronnen in.
- De student(e) schrijft persuasieve brieven.
- De student(e) boeit en overtuigt een publiek met een levendig en gestructureerd betoog.
- De student(e) optimaliseert zijn/haar luistergedrag.
- De student(e) stelt (zeer) beknopte vergaderverslagen op.
- De student(e) past de geleerde algemene en beroepsgerichte woordenschat toe in zijn/haar schriftelijke en mondelinge communicatie.
- De student(e) past de Nederlandse spellingregels correct toe.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
1OF03 Bedrijfscommunicatie module 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Model (schriftelijke) communicatie
Gepaste schrijfstijl: moeilijkheidsgraad, precisie, beknoptheid, directheid en levendigheid
Correct taalgebruik: woordgebruik en syntactische constructies
Correcte spelling
Briefsoorten: maanbrief, slechtnieuwsbrief, klachtenbrief en reactie op klachtenbrief
Mondeling presenteren
Luisteren en aantekeningen maken
Vergaderverslagen: beknopt verslag, besluiten- en actielijst
Woordenschat
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education.
(handboek met theorie en oefeningen zakelijk schrijven en zakelijke correspondentie)
- Cursus Bedrijfscommunicatie module 1
(theorie mondelinge communicatie en aanvullingen theorie schriftelijke communicatie, woordenschat, oefeningen)
- P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen en extra materiaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
16,13
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
11,83
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,15
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
67,74
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Vergaderverslag via co-assessment (4 ptn.)
Criteria: 1. inhoud en structuur 2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik 3. layout
- Betoog en feedback (4 ptn.)
Criteria: 1. vlotheid en toonzetting 2. gepast en correct taalgebruik 3. overtuigingskracht
- Schriftelijk examen (12 ptn.)
Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus Criteria: 1. (geïntegreerde) kennis 2. efficiënt en correct taalgebruik 3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 16 ptn. idem
Betoog en feedback (eerste examenperiode): 4 ptn.
|
|
| |
|