ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office management - 1OF - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 1OF03
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraeten Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert hoe je als toekomstig officemanager met je klanten en collega's dient te communiceren. Je voert telefoongesprekken en schrijft informatieve brieven. In gepast en correct Nederlands.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student(e) vat zakelijke teksten treffend samen.
  • De student(e) communiceert ontvanger- en doelgericht op basisniveau.
  • De student(e) bewaakt de inhoud van de communicatie door correcte, volledige, relevante, objectieve en overtuigende informatie te verschaffen.
  • De student(e) voorziet mondelinge en schriftelijke teksten van een passende structuur.
  • De student(e) biedt teksten een verzorgde, consequente, overzichtelijke en functionele vormgeving (op basis van de BIN-normen).
  • De student(e) schrijft informatieve brieven, faxen en e-mails in effectief en efficiënt Nederlands.
  • De student(e) voert zakelijke, klantvriendelijke telefoongesprekken.
  • De student(e) beheerst de Nederlandse werkwoordspelling.
  • De student(e) past de geleerde algemene en beroepsgerichte woordenschat toe in zijn/haar mondelinge en schriftelijke communicatie.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
De student(e) beschikt voor Nederlands over het niveau B2-C1 volgens het Europees Referentiekader.
LEERINHOUDEN
  • Ontvanger- en doelgerichte communicatie
  • Inhoud van communicatie
  • Tekstopbouw
  • Samenvattingen
  • Zakelijke telefoongesprekken
  • Vormgeving van teksten  
  • Zakelijke brieven, faxen en e-mails: algemeen
  • Briefsoorten: informatie geven, informatie vragen, afspraak bevestigen, verzoek om medewerking e.d.
  • Werkwoordspelling
  • Woordenschat

STUDIEMATERIAAL
  • Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education.
    (handboek met theorie en oefeningen zakelijk schrijven en zakelijke correspondentie)
  • Cursus Bedrijfscommunicatie module 1
    (theorie mondelinge communicatie en aanvullingen theorie schriftelijke communicatie, woordenschat, oefeningen)
  • P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen en extra materiaal 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  19,35

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  07,53

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  03,23

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  67,74

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Zakelijke brief in groepsverband via co-assessment (4 ptn.)
    Criteria:
    1. inhoud en structuur
    2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik
    3. lay-out
  • Telefoongesprek of feedback (4 ptn.)
    Criteria:
    1. vlotheid en toonzetting
    2. gepast en correct taalgebruik
    3. efficiëntie
  • Schriftelijk examen (12 ptn.)
    Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus
    Criteria:
    1. (geïntegreerde) kennis
    2. efficiënt en correct taalgebruik
    3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: 16 ptn.
idem

Telefoongesprek en feedback (eerste examenperiode): 4 ptn.