ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office management - 1OF - Onderdelen - Medische vorming
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 10175
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3-4
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Luyten Mart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Medische Terminologie:
Op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven.  De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen.   
Algemene medische vorming:
Bij wijze van inleiding, wordt er kennis gemaakt met de verschillende domeinen van de gezondheidszorg en met de basisbegrippen i.v.m. pathologie. Verschillende ziekteoorzaken, infectie en ontsteking, alsook immuniteit en hoe deze verworven wordt, komen aan bod. Verder wordt de cel bestudeerd en wordt er een beknopt overzicht gegeven van de soorten weefsels zodat er een stevige basis gelegd is voor de studie van de anatomie, fysiologie en pathologie van de verschillende orgaanstelsels.
Het bewegingsapparaat is het eerste stelsel dat uitgebreid bestudeerd wordt. Er wordt gestart met de anatomie en de functieleer van skelet, gewrichten en spieren, om vanuit deze kennis de pathologie te kunnen begrijpen. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt.
Belangrijke opmerking:
Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1 ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 7 lesweken. Pas in module 4 is er een eindevaluatie (zie ook rubriek: evaluatie).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De student kent de domeinen van de gezondheiszorg, de indeling van de verschillende ziekteoorzaken en kan de basisbegrippen uit de pathologie verklaren. Hij /zij kan de processen van ontsteking en infectie uitleggen en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop immuniteit verworven wordt. 
      De student heeft kennis van de anatomie, de fysiologie en de pathologie van het locomotorisch stelsel en kan deze kennis mondeling met de correcte terminologie weergeven.

      Medische terminologie:
      De student kent de betekenis van alle geziene medische termen en kan de termen correct uitspreken en schrijven. Bovendien heeft de student de attitude om nieuwe, voor hem/haar ongekende, termen op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • Algemene begrippen i.v.m. gezondheidsleer en pathologie
      • Algemene begrippen i.v.m. ontsteking, infectie en immunologische afweer
      • Beknopte studie van de cel (cytologie) en de weefsels (histologie) 
      • Anatomie en functieleer van het locomotorisch stelsel: skelet, gewrichten en spieren
      • Pathologie van het locomotorisch stelsel
      • Medische terminologie

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus van M. Luyten - Universitas
      • Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
      • Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's  Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
      • Medische verslagen
      • Anatomische tekeningen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        51,28

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        08,55

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      35.6

       klokuren

        38,03

      Verdere toelichting:
      • hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
      • bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
      • praktische oefeningen a.d.h.v. medische dossiers met bijsturing door lector  
      • invullen anatomische kaarten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Wekelijkse toets medische terminologie: quotatie hierop dient uitsluitend voor zelfevaluatie van de student over de reeds verworven kennis, en telt dus niet mee voor het examen.
      • Permanente evaluatie tijdens module 1, 2 en 3: op 4 punten
        Heeft als de doel dat de student de leerstof bijhoudt en dat de studiemethode indien nodig kan bijgestuurd worden. Er zullen 3 tussentijdse, vooraf aangekondigde toetsen afgenomen worden.
      • Schriftelijk examen in module 4: op 6 punten
        • dictee met woordverklaring: bevattende termen uit heel de geziene leerstof uit het boek Medische Terminologie
        • wordt afgenomen tijdens de contacturen van de zevende lesweek van module 4
      • Mondeling examen in de examenweek van module 4: op 10 punten
        • bestaande uit 4 vragen:
        • de vragen worden door de student getrokken 
        • de student krijgt  10 - 20 min tijd om de vragen schriftelijk voor te bereiden
        • soorten vragen:
          • kennis- en inzichtsvragen, verklaring van termen, verbanden leggen
               tussen meerdere items
        • beoordelingsnormen:
          • inhoudelijke kennis
          • accuraatheid
          • vermogen om essentie van details te scheiden
          • gestructureerde opbouw van antwoorden op open vragen

      .


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,14

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen: op 6 punten
        - idem 1ste zittijd
      • Mondeling examen: op 14 punten
        - idem 1ste zittijd