1 Office management - 1OF - Onderdelen - Medische vorming |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
OF:Office management |
Code: |
10175 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 1-2-3-4 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
58 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 1 en 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Luyten Mart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Medische Terminologie: Op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven. De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen. Algemene medische vorming: Bij wijze van inleiding, wordt er kennis gemaakt met de verschillende domeinen van de gezondheidszorg en met de basisbegrippen i.v.m. pathologie. Verschillende ziekteoorzaken, infectie en ontsteking, alsook immuniteit en hoe deze verworven wordt, komen aan bod. Verder wordt de cel bestudeerd en wordt er een beknopt overzicht gegeven van de soorten weefsels zodat er een stevige basis gelegd is voor de studie van de anatomie, fysiologie en pathologie van de verschillende orgaanstelsels. Het bewegingsapparaat is het eerste stelsel dat uitgebreid bestudeerd wordt. Er wordt gestart met de anatomie en de functieleer van skelet, gewrichten en spieren, om vanuit deze kennis de pathologie te kunnen begrijpen. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt. Belangrijke opmerking: Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1 ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 7 lesweken. Pas in module 4 is er een eindevaluatie (zie ook rubriek: evaluatie).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent de domeinen van de gezondheiszorg, de indeling van de verschillende ziekteoorzaken en kan de basisbegrippen uit de pathologie verklaren. Hij /zij kan de processen van ontsteking en infectie uitleggen en heeft inzicht in de verschillende manieren waarop immuniteit verworven wordt. De student heeft kennis van de anatomie, de fysiologie en de pathologie van het locomotorisch stelsel en kan deze kennis mondeling met de correcte terminologie weergeven.
Medische terminologie: De student kent de betekenis van alle geziene medische termen en kan de termen correct uitspreken en schrijven. Bovendien heeft de student de attitude om nieuwe, voor hem/haar ongekende, termen op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemene begrippen i.v.m. gezondheidsleer en pathologie
- Algemene begrippen i.v.m. ontsteking, infectie en immunologische afweer
- Beknopte studie van de cel (cytologie) en de weefsels (histologie)
- Anatomie en functieleer van het locomotorisch stelsel: skelet, gewrichten en spieren
- Pathologie van het locomotorisch stelsel
- Medische terminologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus van M. Luyten - Universitas
- Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
- Medische verslagen
- Anatomische tekeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
51,28
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.6
|
klokuren
|
38,03
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
- bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
- praktische oefeningen a.d.h.v. medische dossiers met bijsturing door lector
- invullen anatomische kaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Wekelijkse toets medische terminologie: quotatie hierop dient uitsluitend voor zelfevaluatie van de student over de reeds verworven kennis, en telt dus niet mee voor het examen.
-
Permanente evaluatie tijdens module 1, 2 en 3:
op 4 punten
Heeft als de doel dat de student de leerstof bijhoudt en dat de studiemethode indien nodig kan bijgestuurd worden. Er zullen 3 tussentijdse, vooraf aangekondigde toetsen afgenomen worden.
-
Schriftelijk examen
in module 4: op 6 punten
- dictee met woordverklaring: bevattende termen uit heel de geziene leerstof uit het boek Medische Terminologie
- wordt afgenomen tijdens de contacturen van de zevende lesweek van module 4
-
Mondeling examen in de examenweek van module 4:
op 10 punten
- bestaande uit 4 vragen:
- de vragen worden door de student getrokken
- de student krijgt 10 - 20 min tijd om de vragen schriftelijk voor te bereiden
- soorten vragen:
- kennis- en inzichtsvragen, verklaring van termen, verbanden leggen
tussen meerdere items
- beoordelingsnormen:
- inhoudelijke kennis
- accuraatheid
- vermogen om essentie van details te scheiden
- gestructureerde opbouw van antwoorden op open vragen
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Schriftelijk examen: op 6 punten
- idem 1ste zittijd
-
Mondeling examen: op 14 punten
- idem 1ste zittijd
|
|
|
|
| |
|