ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Hotelmanagement - 3HM - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
3HM01Financieel management/93
3HM02Feasibility studies en budgettering/93
3HM03E-business/93
3HM06Bedrijfsbezoeken/103
3HM07Recht/103
30135Talen: Frans, Engels, Duits6
30136Management dossier9
3HM08Managementstage/11 & 1230
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Financieel management/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM01
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het vak financieel management is een inleidende cursus op investeringsanalyses en financieringstechnieken. Tevens wordt er in zeer beperkte mate aandacht besteed aan een aantal beleggingsproducten.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM325 Hij beheerst de belangrijkste financiële instrumenten (boekhouding, kostprijsanalyse, jaarrekening, ..). Hij is competent in het analyseren en beoordelen van de financiële situatie van de afdeling/de onderneming. Hij kan een onderneming doorlichten met het oog op optimalisering van de bedrijfsprocessen. Hij houdt rekening met de wettelijke kaders waarbinnen de onderneming dient te functioneren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een zeer eenvoudige investeringsanalyse uitvoeren.
  • De student leert de voordelen en nadelen kennen van hefboomwerkingen.
  • De student ontwikkelt een cijfermatige reflex.
  • De student leert genuanceerd denken over een aantal financiële thema's. 

       Beroepsspecifieke competenties:

       De student beheerst een aantal financiële instrumenten (cashflow, leasing, financieringstechnieken).

 

 

 

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfseconomie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bedrijfseconomie
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • NPV, interne rendementsgraad en pay-back-periode
  • Leasing
  • Kapitaalkost
  • De hefboomwerking
  • De beurs

STUDIEMATERIAAL

Cursus 'Financieel beheer van hotelondernemingen'.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  29,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  65,81

Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen (werkcolleges)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen en  theorie - kennisvragen)
tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,27

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen en theorie - kennisvragen)

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Feasibility studies en budgettering/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM02
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de cursus haalbaarheidsstudies en budgettering wordt er aandacht besteed aan het opstellen van  haalbaarheidsstudies en kasbudgetten. Er wordt telkens uitgegaan van zeer eenvoudige situaties, die niet altijd overeenstemmen met de complexe realiteit.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM325 Hij beheerst de belangrijkste financiële instrumenten (boekhouding, kostprijsanalyse, jaarrekening, ..). Hij is competent in het analyseren en beoordelen van de financiële situatie van de afdeling/de onderneming. Hij kan een onderneming doorlichten met het oog op optimalisering van de bedrijfsprocessen. Hij houdt rekening met de wettelijke kaders waarbinnen de onderneming dient te functioneren.
  • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een eenvoudige haalbaarheidsstudie opstellen.
  • De student kent de grote lijnen voor de opbouw van een haalbaarheidsstudie in de hotelsector.
  • De student kan een simpel kasbudget uitwerken.
  • De student ontwikkelt een cijfermatige reflex.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfseconomie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bedrijfseconomie
Andere begincompetenties
Basisprincipes van boekhouden
LEERINHOUDEN
  • Haalbaarheidsstudie
  • Budgetteringstechnieken

STUDIEMATERIAAL

Cursus: 'Haalbaarheidsstudies en budgettering'.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  29,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  65,81

Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theoretische kennisvragen)
tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,27

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theoretische kennisvragen)

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - E-business/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM03
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING

De cursus E-Business is een inleiding op de werking van een aantal elektronische distributiekanalen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
  • HM326 Hij is competent in het gebruik van de belangrijkste marketinginstrumenten, kan de markt analyseren en een marketingplan opstellen. Hij is vaardig in een aantal commerciële technieken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent een aantal vormen van e-business in de hotelsector.
  • De student heeft een elementair inzicht in de elektronische distributiekanalen van de hotelsector.
  • De student kent de verschillen tussen SEO en SEA
  • De student kan een eenvoudige e-balanced scorecard opstellen
  • De student kent een aantal basisprincipes van de e-marketing.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Elementaire kennis van marketing


LEERINHOUDEN
  • De werking van GDS, CRS, GDN, enz.
  • Opbouw en beoordeling van websites
  • Herintermediatie in de reissector
  • Zoekmachinemarketing
  • Basisprincipes van e-procurement en e-marketing

STUDIEMATERIAAL

Cursus: 'E-business'.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  35,62

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48.6

 klokuren

  61,83

Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen (4 theoretische kennisvragen op 20 punten (gesloten boek))


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,54

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen (4 theoretische kennisvragen op 20 punten (gesloten boek))

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Bedrijfsbezoeken/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM06
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian
Lanckriet Carlos


 

KORTE OMSCHRIJVING

De studenten maken kennis met de diverse beleidsaspecten van de horecasector. Dit gebeurt aan de hand van gastcolleges en bedrijfsbezoeken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM321 Hij kan bestaande F&B-, accommodation-, front-office- en housekeepingoperaties analyseren, verbeteringen ontwerpen en implementeren rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • HM325 Hij beheerst de belangrijkste financiële instrumenten (boekhouding, kostprijsanalyse, jaarrekening, ..). Hij is competent in het analyseren en beoordelen van de financiële situatie van de afdeling/de onderneming. Hij kan een onderneming doorlichten met het oog op optimalisering van de bedrijfsprocessen. Hij houdt rekening met de wettelijke kaders waarbinnen de onderneming dient te functioneren.
  • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten hebben inzicht in de organisatie en in managementsystemen van bedrijven en in de verschillen in bedrijfscultuur van uiteenlopende bedrijven. 
  • De student kan de theoretische kennis bij confrontatie met de realiteit evalueren.
  • De student kan zich aan de gangbare omgangsvormen en normen van de bedrijven aanpassen.
  • De student kan zich inleven in een reële bedrijfssituatie en zich toekomstgericht ontplooien.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Alle opleidingsonderdelen van 1HM en 2HM.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
De studenten hebben alle voorafgaande opleidingsonderdelen in het derde jaar gevolgd.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Bezoeken en uiteenzettingen 


STUDIEMATERIAAL

Seminarieverslagen door studenten via een beurtrol

Persoonlijke notities


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  29,35

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  68,48

Verdere toelichting:

Hoorcolleges en bezoeken.

Het bedrag voor bedrijfsbezoeken van € 240 wordt betaald ten laatste op vrijdag 30 oktober 2009 (verdere info via instructies). Bij niet betaling op vrijdag 30 oktober neemt de student geen deel aan het opleidingsonderdeel bedrijfsbezoeken en bijgevolg is er geen evaluatie voorzien voor het opleidingsonderdeel bedrijfsbezoeken. Voor persoonlijke financiële regelingen gelieve het secretariaat te contacteren. 

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
Er worden 10 punten toegewezen voor het schriftelijk kennisexamen (gesloten boek), 6 punten zijn voorzien voor het verslag en 4 punten worden voorzien voor aanwezigheid. Afspraken in verband met seminaries, verslaggeving en aan- en afwezigheden worden schriftelijk in het begin van het academiejaar bekendgemaakt.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,17

Tweede examenperiode

Voor de tweede zittijd wordt er een schriftelijk kennisexamen (gesloten boek) op basis van de verslagen en de eigen notities van de seminaries voor het derde jaar voorzien. De punten in verband met de verslagen en de aanwezigheden worden overgedragen van de eerste zittijd naar de tweede zittijd.

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Recht/10
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM07
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 10
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bogman Dominique


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het opleidingsonderdeel beoogt studenten voor te bereiden op tewerkstelling in de Hotelsector, waarbij de juridische context een niet onbelangrijke rol speelt en dit door middel van het aanleren van theoretische kennis en praktijk gevallen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM325 Hij beheerst de belangrijkste financiële instrumenten (boekhouding, kostprijsanalyse, jaarrekening, ..). Hij is competent in het analyseren en beoordelen van de financiële situatie van de afdeling/de onderneming. Hij kan een onderneming doorlichten met het oog op optimalisering van de bedrijfsprocessen. Hij houdt rekening met de wettelijke kaders waarbinnen de onderneming dient te functioneren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft notie van de verschillende juridische contexten en problematieken waarmee een hotelhouder (al dan niet onder de vorm van een vennootschap) kan geconfronteerd worden. Hij kan de situatie erkennen en gepast reageren.
  • De student kent de gevolgen van het afsluiten van de gekende benoemde contracten (zoals de koop, handelshuur of huur en aanneming). Hij weet wat de gevolgen zijn van niet naleving van zijn verplichting als contractspartij.
  • De student kan informatie vinden over de belangrijkste horecawetgeving en deze verstaan.
  •  De student is in staat de verantwoordelijkheid van de hotelhouder te begrijpen in de meer voorkomende situatie, zoals tewerkstelling van personeel, in zijn relaties met klanten en andere derden en is in staat de meeste courante toepassingen in te schatten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
bij voorkeur recht/6

Andere begincompetenties
nederlands
LEERINHOUDEN
  • Wat is een gerechtelijke procedure; Hoe wordt ze gestart? Kunnen we een probleemsituatie anders oplossen?
  • Het verbintenissenrecht en benoemde contracten:
    • De koopovereenkomst; de huur en handelshuur; de aanneming en andere contracten (lastgeving, de dading, de lening, de borgtocht);
    • Het hotelcontract
    • De contractuele aansprakelijkheid
  • De burgerlijke aansprakelijkheid van de hotelhouder.
  • Hotelwetgeving.
    • De vestiging van de hotelhouder
    • Het decreet voor logiesverstrekkende bedrijven
    • De milieuvergunning.
  • De fiscale situatie van een zelfstandige hotelhouder en de vennootschap

STUDIEMATERIAAL

Syllabus uitgegeven door de lector met Capita Selecta (Universitas)

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  22,58

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  07,53

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  67,74

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met vraag en leergesprekken
  • Groepswerk: de analyse van rechtspraak inzake aansprakelijkheid.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode
Schriftelijk: Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 30135
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broos Jeanine
Desmet Philippe
Lippens An


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Specifieke doelstellingen voor de drie talen:

  • De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
  • De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
  • De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
  • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
  • De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
  • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
  • De student kan de uitspraakregels toepassen. 
  • De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
  • De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

De student moet de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
  • De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
  • De student kan zinnen ontleden.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken

  • LEERINHOUDEN

    De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...

    Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.

     


    STUDIEMATERIAAL

    Frans: Cursus ( J.Broos). Grammaticaal materiaal van de vorige opleidingsjaren , met nadruk op de vervoegingstabellen en voorzetseloverzichten.

    Cursus "Engels" (P. Desmet) (Universitas)

    Cursus module 9&10 Duits (A.Lippens) (Universitas)


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    42

     lesuren

      26,92

    practicum en oefeningen:

    21

     lesuren

      13,46

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    87

     klokuren

      55,77

    Verdere toelichting:

    Frans:

    De lessen worden in een eerste fase ex cathedra gegeven met gelegenheid tot instuderen via klassikaal begeleide oefeningen zoals vertaling van in de teksten voorkomende zinnen . De student kan elke klassikaal behandelde tekst in résumévorm presenteren( in het Frans) , houdt daarbij rekening met de voornaamste boodschap hiervan en kan  van het blad vertalen . 

    In een tweede fase bereiden de studenten per twee of drie een probleemsituatie voor ( na opgave van het onderwerp) en stellen een gedetailleerde oplossing voor die ten aanhore van de hele klas gebracht wordt.Uit stageverslagen is gebleken dat de voornaamste competentie van de toekomstige hotelmanager bestaat in het correct onderhandelen in alle professionele situaties. Hierbij zal de student rekening houden met de culturele verschillen die er bestaan tussen zijn eigen milieu en dat van zijn werkgever,collega of gast.

    De lessen worden gespreid over module 9 en 10 en de examens vinden plaats in de examenweek (-weken) van module 10. 


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Frans: 

    • schriftelijk : op 10 punten waarin de gelezen teksten als uitgangspunt dienen om de schrijfvaardigheid en de woordkennis te testen 
    • mondeling : op 10 punten om de juiste uitspraak, vlotheid en woordgebruik te evalueren. Inhoudelijk wordt gepeild naar de competentie om probleemsituaties op te lossen.

    Engels:

    • schriftelijk: op 10 punten
    • mondeling: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats

    Duits:

    • schriftelijk examen van 2u op10 punten: woordenschat en vertaaloefeningen, schrijfopdrachten, vragen over onderwerpen van geziene teksten 
    • mondeling examen op 6 punten: sollicitatiegesprek i.v.m.de stageplaats
    • permanente evaluatie op 4 punten: mondelinge oefeningen

       

     


    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     03,85

    Tweede examenperiode

    Frans: een schriftelijk  examen op 20 punten

    Engels: idem als in eerste zittijd

    Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Management dossier
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 30136
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
    Aantal studiepunten: 9
    Wegingscoëfficient: 9
    Totaal aantal contacturen: 55
    Totaal studietijd: 234
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Bruggeman Geert
    Decleir Inge
    Desmet Philippe
    Swartelé Barbara
    Verstraete Ludo


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Met het samenstellen van dit management dossier bewijst de student zijn verworven inzichten vanuit de verschillende vaktechnische invalshoeken van het horecagebeuren te kunnen integreren en toepassen in  een specifiek project.

    Het groepgebeuren betekent voor het management dossier een extra uitdaging. Er dient overlegd en samenwerkt te worden waarbij ookde verschillende inhoudelijke aspecten van het ondermenen op elkaar afgzestemd dienen te worden. 

    Maast de inhoudelijke uitwerking betekent ook het procesdeel, dit wil zeggen het onderling overleg en het nemen van gezamelijke beslissingen, een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel.  


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
    • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
    • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
    • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
    • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
    • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
    • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
    • HM213 Hij is pro-actief, pakt problemen aan en neemt zelf initiatieven, wacht niet op instructies.
    • HM214 Hij heeft oog voor zowel interne als externe veranderingen en anticipeert hierop, hij stelt zich soepel op.
    • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
    • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
    • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
    Beroepsspecifieke competenties
    • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
    • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
    • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
    • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
    • HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • op basis van de verworven competenties een realistisch managementdossier kunnen samenstellen dat relevant is voor de gastvrijheidssector
    • de student kan in team een realistisch dossier opstellen
    • het team kan de verschillende facetten op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitwerken en op elkaar afstemmen
    • het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie), rekeninghoudend met de principes van 'projectmanagement', te komen tot het vooropgestelde eindproduct
    • het team kan het project op een professionele manier (met behulp van Power-point) presenteren en toelichten, waarbij elk teamlid blijk geeft van grondige kennis van het dossier
    • de student is bereid tot samenwerken, rekeninghoudend met de beperkingen en kwaliteiten van anderen en van zichzelf ; hij kan opkomen voor zijn eigen mening en respecteert die van de andere groepsleden 
    • de student neemt verantwoordelijkheid voor toegekende taken en houdt zich aan gemaakte afspraken
    • hij heeft een positieve inbreng in het team en kan omgaan met kritiek en feedback

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geslaagd zijn in het 2de jaar hotelmanagement
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    de voorafgaande opleidingsonderdelen van 3de jaar hotelmanagement
    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • De studenten stellen in teamverband een managementdossier samen m.b.t. een vooraf vastgelegd onderwerp.  Dit dossier bevat minstens het aantal opgegeven facetten (zie lijst met onderwerpen). Deze facetten worden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgewerkt en vormen een sluitend geheel.
    • Voor de begeleiding van de groepsprocessen wordt er aan elke groep een procesbegeleider (lector) toegewezen.
    • Het dossier wordt afgegeven op het einde van de 10de module. Een presentatie voor een jury is voorzien op het einde van de eerste zittijd.

    STUDIEMATERIAAL

    Studiewijzer managementproject 3° jaar hotelmanagement: deze omvat alle afspraken betreffende inhoud, werkwijze, vormvereisten, timing, begeleiding en evaluatie.

    De cursussen en handboeken gebruikt in de opleiding hotelmanagement


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      01,11

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      13,91

    studietijd buiten contacturen:

    304.4

     klokuren

      84,70

    Verdere toelichting:

    Werkvormen:

    Andere vormen van groepsleren : 15 uren

    • projectmatig werken
    • teamwerk en groepsleren
    • coaching- en evaluatiegesprekken

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • de evaluatie gebeurt in 3 rubrieken:
      1. productevaluatie: 50/12O (beoordeling van het werk op inhoud door een deskundige jury: deels een groepsscore, deels een individuele beoordeling)
      2. presentatie en verdediging: 20/120 (jury)
      3. procesevaluatie: 50/120 (beoordeling van de werking van het team 20/50, individuele evaluatie 30/50)
    • Bij een tekort op rubriek 3 (procesevaluatie) wordt rubriek 1 en 2 niet geëvalueerd!
    • De score op 120 wordt herleid naar 20 punten op het eindrapport.
    • Indien het ingeleverde dossier niet voldoet aan een aantal minimumvoorwaarden betreffende taal, spelling, stijl en vorm wordt het niet aanvaard voor de betreffende zittijd.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,28

    Tweede examenperiode

    Een eventuele 2° zittijd is mogelijk voor rubriek 1 en 2. Hierbij zullen specifieke richtlijnen gegeven worden rekeninghoudend met de feedback van de jury.

    Voor rubriek 3 (procesdeel) is er geen mogelijkheid tot 2° zittijd, tenzij de examencommissie hier anders over beslist. (dus een tekort op het procesdeel betekent een bisjaar)

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 3HM08
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
    Aantal studiepunten: 30
    Wegingscoëfficient: 30
    Totaal aantal contacturen: 916
    Totaal studietijd: 780
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Decleir Inge
    Desmet Philippe
    Holthof Christian
    Lanckriet Carlos
    Lippens An
    Moerenhout Leen
    Swartelé Barbara
    Van Nijlen Bart


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op zijn/haar professionele toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.

    Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e).
     
    Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Berlijn, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 08 februari 2010 en eindigt op zondag 13 juni 2010.
     
    De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP is als volgt (bron: stageovereenkomst):

    IP1: de stageperiode duurt van maandag 01 februari 2010 tot en met vrijdag 26 februari 2010, en van maandag 15 maart 2010 tot en met zondag 20 juni 2010. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 27 februari 2010 tot en met zondag 14 maart 2010.

    IP2: de stageperiode duurt van maandag 01 februari 2010 tot en met vrijdag 16 april 2010, en van maandag 03 mei 2010 tot en met zondag 20 juni 2010. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 17 april 2010 tot en met zondag 02 mei 2010. 

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
    • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
    • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
    • HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
    • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
    • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
    • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
    • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
    • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
    • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
    • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
    • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
    Beroepsspecifieke competenties
    • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
    • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
    • HM321 Hij kan bestaande F&B-, accommodation-, front-office- en housekeepingoperaties analyseren, verbeteringen ontwerpen en implementeren rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
    • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan de verworven kennis en vaardigheden toepassen en aanvullen in een werksituatie.
    • De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.
    • De student kan opgelegde taken naar behoren vervullen.
    • De student kan schriftelijk, verbaal en non-verbaal op professionele wijze communiceren in het bedrijf.
    • De student kan zich aan een bedrijfscultuur en daarbijhorende leefwereld aanpassen.

    Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.

    STUDIEMATERIAAL
    Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen. 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      00,44

    practicum en oefeningen:

    910

     lesuren

      99,34

    vormen van groepsleren:

    2

     lesuren

      00,22

    studietijd buiten contacturen:

    0

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:
    In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. Tijdens het eerste bezoek vult ook de student een evaluatieblad in, met als doel zelfreflectie over de stage. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van het tweede evaluatieblad. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 16 juni 2010 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
    • Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    De stage kan niet worden overgedaan in de tweede examenperiode (cf. Studiegids, Academiejaar 2009-2010, Departement Bedrijfsmanagement). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op woensdag 01 september 2010 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.

    Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.