ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM08
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
Aantal studiepunten: 30
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 916
Totaal studietijd: 780
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: niet mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Decleir Inge
Desmet Philippe
Holthof Christian
Lanckriet Carlos
Lippens An
Moerenhout Leen
Swartelé Barbara
Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op zijn/haar professionele toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.

Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e).
 
Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Berlijn, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 08 februari 2010 en eindigt op zondag 13 juni 2010.
 
De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP is als volgt (bron: stageovereenkomst):

IP1: de stageperiode duurt van maandag 01 februari 2010 tot en met vrijdag 26 februari 2010, en van maandag 15 maart 2010 tot en met zondag 20 juni 2010. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 27 februari 2010 tot en met zondag 14 maart 2010.

IP2: de stageperiode duurt van maandag 01 februari 2010 tot en met vrijdag 16 april 2010, en van maandag 03 mei 2010 tot en met zondag 20 juni 2010. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 17 april 2010 tot en met zondag 02 mei 2010. 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM321 Hij kan bestaande F&B-, accommodation-, front-office- en housekeepingoperaties analyseren, verbeteringen ontwerpen en implementeren rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de verworven kennis en vaardigheden toepassen en aanvullen in een werksituatie.
  • De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.
  • De student kan opgelegde taken naar behoren vervullen.
  • De student kan schriftelijk, verbaal en non-verbaal op professionele wijze communiceren in het bedrijf.
  • De student kan zich aan een bedrijfscultuur en daarbijhorende leefwereld aanpassen.

Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.

STUDIEMATERIAAL
Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen. 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  00,44

practicum en oefeningen:

910

 lesuren

  99,34

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  00,22

studietijd buiten contacturen:

0

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:
In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. Tijdens het eerste bezoek vult ook de student een evaluatieblad in, met als doel zelfreflectie over de stage. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van het tweede evaluatieblad. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 16 juni 2010 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
  • Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

De stage kan niet worden overgedaan in de tweede examenperiode (cf. Studiegids, Academiejaar 2009-2010, Departement Bedrijfsmanagement). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op woensdag 01 september 2010 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.

Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.