2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Management vaardigheden/7 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
2HM12 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Homblé Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
- HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
- HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM214 Hij heeft oog voor zowel interne als externe veranderingen en anticipeert hierop, hij stelt zich soepel op.
- HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
- HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student ontwikkelt sociale vaardigheden en leiderschapscompetenties.
- De student leert reflecteren.
- De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol.
- Hij heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij elke rol.
- Hij kan de eigen competenties voor elk van de 8 rollen juist inschatten en deze ook verder ontwikkelen.
- Hij kan deze competenties zelfbewust en kritisch toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolutie van managementmodellen
- De mentorrol
- De stimulatorrol
- De controleursrol
- De coördinatorrol
- De bestuurdersrol
- De producentenrol
- De bemiddelaarsrol
- De innovatorrol
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek Managementvaardigheden, 4° editie - Quinn, Fearman, Thompson, McGrath - Academic Service
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
21,37
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- hoor- en werkcollege
- onderwijsleergesprek
- zelfstudie
- reflexie
- cases
- rollenspel
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
- 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.
|
|
| |
|