ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Restauratiemanagement/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM03
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lanckriet Carlos


 

KORTE OMSCHRIJVING

We trachten de student een inzicht mee te geven in de grote lijnen van het bestuur over een afdeling restauratie in een hotel. Er is een groepsopdracht waar enkele aspecten van de leerstof praktisch aan bod komen.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM321 Hij kan bestaande F&B-, accommodation-, front-office- en housekeepingoperaties analyseren, verbeteringen ontwerpen en implementeren rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan functies van een afdeling restauratie en andere afdelingen in een hotelorganogram situeren.
  2. De student kent taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling restauratie en van andere afdelingen.
  3. De student kent de grote lijnen van een exploitatierekening van een afdeling restauratie en kan deze situeren binnen een hotelexploitatierekening.
  4. De student kan een verkoopprijs en kosten in een afdeling restauratie berekenen. De student kan een omzet van een restaurant berekenen. De student kan de combinatie van populariteit en winstgevendheid van gerechten bepalen.
  5. De student kent de hoofdlijnen van een vergader- en banketorganisatie, en kan een verlies- of winstrekening van een (activiteit) functie opstellen en interpreteren.
  6. De student kent een praktische werking van een afwasafdeling.
  7. De student kan een personeelsplan opstellen.
  8. De student weet hoe festivals en promoties georganiseerd worden en kan hiervoor een volume aan werk inschatten en een eindresultaat interpreteren.
  9. De student kent vaktermen in een vreemde taal die voorkomen in de internationale hotelindustrie, en kan deze verklaren en toepassen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  1. De directie van de afdeling voeding en dranken
  2. Food and beverage cost control
  3. Organisatie en beheer van de vergader- en banketafdeling
  4. Afwasafdeling (Stewarding department)
  5. Keuken
  6. Payroll control system
  7. Food and beverage festivals & promotions

STUDIEMATERIAAL

Cursus "Restauratiemanagement" (Universitas)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  21,95

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  06,50

vormen van groepsleren:

20

 lesuren

  16,26

studietijd buiten contacturen:

65

 klokuren

  52,85

Verdere toelichting:
Er worden hoorcolleges gegeven. De groepsopdracht wordt tijdens de eerste les bekendgemaakt. De structuur van de cursus geeft de 7 eenheden van de leerinhoud weer, die elk documenten in bijlage hebben. De lessen worden doorheen de 7 eenheden van de leerinhoud gegeven. We raden de student aan met volledige aandacht de rode draad van de leerinhoud tijdens de lessen zelf nauwgezet bij te houden aan de hand van bijvoorbeeld persoonlijke nota's en structuur.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, de geïntegreerde opdracht op 2 punten. (totaal 20 punten)

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 02,44

Tweede examenperiode
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, het resultaat op de 2 punten van de geïntegreerde opdracht blijft behouden. (totaal 20 punten)