ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Revenue management in hotels/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 20140
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
Revenue Management is een onderdeel van het vakgebied Operationeel Beheer. In het vak wordt aandacht geschonken aan het prijsbeleid in de hotelsector.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • HM325 Hij beheerst de belangrijkste financiële instrumenten (boekhouding, kostprijsanalyse, jaarrekening, ..). Hij is competent in het analyseren en beoordelen van de financiële situatie van de afdeling/de onderneming. Hij kan een onderneming doorlichten met het oog op optimalisering van de bedrijfsprocessen. Hij houdt rekening met de wettelijke kaders waarbinnen de onderneming dient te functioneren.
    • HM327 Hij is competent in het herkennen en analyseren van een aantal strategische vraagstukken, hij kan keuzes maken die de toekomstige strategische richting van de afdeling/ de onderneming bepalen.
    • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Eenvoudig beleid voeren op het vlak van revenue management in de hotelsector.
    • De studenten kunnen elementaire revenue management cijfers uitrekenen.
    • De studenten kunnen een aantal basistechnieken toepassen op het vlak van revenue management.
    • Beroepsspecifieke competentie: de student kan a.d.h.v. forecasting een aantal beslissingen nemen inzake revenue management

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Bedrijfseconomie


    Andere begincompetenties

    Geen


    LEERINHOUDEN
    • Revenue management in de kamerafdeling van een hotel
    • Revenue management in de restaurantsector
    • Revenue management in de sector van conference en banqueting
    • Lineair programmeren in de hotelsector

    STUDIEMATERIAAL
    Nota's en handboek "Bedrijfseconomie voor de hotelsector" (C. Holthof, uitgeverij Garant).
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    28

     lesuren

      29,91

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    62.6

     klokuren

      66,88

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges
    • Computersessies (indien de timing het toelaat)
    • Oefeningensessie

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Schriftelijk examen (oefeningen en theorie - kennisvragen) (20 punten)

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,21

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk examen (oefeningen en theorie - kennisvragen) (20 punten)