ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Duits
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00542
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5-6-7-8
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 131
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Duits
Lector(en): Lippens An


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens de lessen oefenen we de Duitse taalvaardigheid (spreken, horen/kijken, lezen, schrijven) in, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan effectief communiceren in het Duits, zowel schriftelijk als mondeling, met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
  • De student beheerst de regels van de basisgrammatica (naamvallensysteem, werkwoorden, voorzetsels en adjectiefverbuiging) en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan een aantal relevante veelvoorkomende Duitse woorden gebruiken in de juiste (hotel)context.
  • De student kan Duitse teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden in het Duits weergeven.
  • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands en het Duits.
  • De student kent de basisregels van de DIN-norm i.v.m. het schrijven van brieven en e-mails en kan deze toepassen.
  • De student kan de inhoud van een lees-, luistertekst of video in eigen woorden in het Duits weergeven.
  • De student kan de uitspraakregels van de Duitse taal toepassen. 
  • De student kan een mondelinge presentatie geven, waarbij hij/zij gebruikmaakt van PowerPoint en andere presentatiemiddelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Duits 1HM


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica (vervoegingen werkwoorden, naamvallen - zie leerstof 1HM) en een basiswoordenschat, zowel algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca).
  • De student kan Nederlandse en Duitse zinnen ontleden.
  • De student kan zelfstandig woordenschat instuderen.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden.
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken.

LEERINHOUDEN
  • GRAMMATICA o.a.
    • herhalingsoefeningen 1 HM
    • het betrekkelijk voornaamwoord
    • het gesubstantiveerde adjectief
    • de trappen van vergelijking
    • voegwoorden 
  • LEES- EN LUISTERTEKSTEN o.a.
    • Duitse teksten over thema's i.v.m. reizen, horeca, actualiteit...
  • SPREKEN o.a.
    • Dialogen uit het beroepsleven (vb. klachtenbehandeling, telefoongesprekken, etc.)
    • Informatie geven over hotel: ligging, faciliteiten,...
    • Mondelinge presentaties o.a. bespreking van een restaurantbezoek, projectweek (M8, samen met Frans en Engels)
  • SCHRIJVEN
    • korte mails en brieven volgens de DIN-norm + o.a.
      • die Anfrage
      • das Angebot
      • die Beschwerde
    • PowerPoint-presentatie
  • WOORDENSCHAT o.a.
    • algemene en beroepsspecifieke basiswoordenschat volgens thema's (zelfstudie)
    • woordenschat uit oefeningen en teksten.
  • Aanpassingen m.b.t. de leerstof worden tijdens de les en via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus module 5 & 6 "Duits"  (via Universitas)
  • Redemittel und Grammatik zu "Sprechen Sie mit?", Paelman, De Pau & Blanckaert, Academia Press, Gent, 2008.
  • Niet verplicht: cd-rom 'Klick für Klick' (of 'Klick' und Klar'). eXplio The Language Focus, 2002-2004 (oefencd-rom)
  • extra materiaal via Blackboard; het materiaal dat tijdens werd de les uitgedeeld wordt ook beschikbaar gesteld via Blackboard en eventueel p-schijf

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

34

 lesuren

  29,96

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  10,57

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  08,81

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  44,05

Verdere toelichting:
  • Grammatica: leergesprek, klassikaal en individueel oefeningen voorbereiden/maken. 
  • Hoor- en werkcolleges: teksten bespreken, nieuwe woordenschat en grammatica aanbrengen.
  • Schriftelijke en/of mondelinge individuele en groepsopdrachten: voorbereiden en presenteren.
  • De mondelinge vaardigheden worden getraind door interactieve gesprekken (dialogen) in de klas.
  • Practica en oefeningen: inoefenen woordenschat en grammatica, spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid (individueel of in kleine groepen)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie tijdens de les op 10 punten per 2 modules: testen en opdrachten (mondeling en schriftelijk), zowel individueel als in groep uitgevoerd. De opdrachten worden niet noodzakelijk op voorhand aangekondigd. In module 7+8 bestaat de permanente evaluatie uit 2 delen: 5 punten op uitgevoerde testen en taken, 5 punten op de presentatie van de projectweek die in module 8 wordt uitgevoerd.
  • Schriftelijk examen van 2u na module 6 en 8 op 10 punten over de geziene leerstof: woordenschat- en vertaaloefeningen, grammaticale oefeningen, (kortere) schrijfopdrachten, vragen over onderwerpen van enkele geziene teksten.
  • Onwettige afwezigheid bij een opdracht/test (zie permanente evaluatie) betekent automatisch 0 voor deze opdracht/test. Bij wettige afwezigheid moet het (dokters)attest binnen de 5 werkdagen bezorgd worden op het secretariaat en een kopie aan de lector en wordt er op vraag van de student een inhaalmoment afgesproken.
  • de totaalscore voor Duits wordt dus als volgt berekend: 50% op module 5 en 6 (waarvan de helft op permanente evaluatie en de helft op het examen) en 50% op module 7 en 8 (waarvan de helft op permanente evaluatie en de helft op het examen)
  • Eventuele veranderingen worden via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.

tijd voor examinering
uren
7.5

%
 
 06,61

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 2 uur op 12 punten over de geziene leerstof in modules 5 t.e.m. 8: woordenschat- en vertaaloefeningen, grammaticale oefeningen, (kortere) schrijfopdrachten, vragen over onderwerpen van enkele geziene teksten.
  • Mondeling examen op 8 punten: 4 punten op vragen over de PowerPointpresentatie van de projectweek, 4 punten op vragen (inhoud en woordenschat) over teksten die voor de 2e zittijd moeten doorgenomen worden. Deze teksten worden begin juli op Blackboard gepost. 
  • Eventuele veranderingen worden ten laatste begin juli via de gebruikelijke informatiekanalen meegedeeld.