ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00540
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5-6-7-8
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Broos Jeanine
Smet Carine


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De aangeleerde woordenschat vlot kunnen gebruiken in grammaticaal correcte zinnen en dit in zowel mondelinge als schriftelijke context.
  • Zich inleven en behoorlijk uitdrukken in een reeks zakelijke situaties waarmee hij/zij als werknemer of toekomstig manager in de hotelsector zal te maken hebben.
  • Een vlotte beheersing van de 4 vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) als samenhangend geheel in zakelijke context.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Frans (1HM)


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Bij de start van een nieuwe module wordt de student verondersteld de leerstof van de vorige module(s) nog te kennen!


Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Module 5:
    • Grammaire:
      • les pronoms personnels
      • verschil in gebruik tussen indicatif imparfait en indicatif passé composé
      • l'utilisation du subjonctif après l'expression d'une appréciation
      • herhaling qua vervoeging werkwoorden in alle tijden en wijzen
      • expression du temps
      • expression de la quantité
      • la forme passive
      • les connecteurs logiques et temporels
    • Boek hôtellerie-restauration: unité 5: comment traiter les réclamations orales et écrites?
    • Boek Comme convenu:
      • unité 1: communiquer de façon efficace et courtoise
      • unité 2: exprimer son appréciation
      • unité 3: discuter et débattre
    • Cursus Universitas: Matériel supplémentaire modules 5 & 6

 

  • Module 6:
    • Grammaire 2000:
      • expressions de l'obligation et de l'interdiction
      • traduction de 'zodat, opdat, omdat, vermits/aangezien'
      • herhaling qua vervoeging werkwoorden in alle tijden en wijzen
      • expression de la comparaison
      • présentation et formes linguistiques d'une lettre de vente
    • Boek hôtellerie-restauration: unité 6: Comment s'assurer d'un départ correct du client et comment faire des clients fidèles
    • Boek Comme convenu:
      • unité 5: prendre la parole en public
    • Cursus universitas 'Matériel supplémentaire modules 5 & 6'
  • Module 7:
    • Grammaire:
      • Herhalen van topics die aandacht vereisen (af te leiden uit veel gemaakte fouten tijdens mondelinge en schriftelijke oefeningen  + vorige examens)
        • les pronoms personnels
        • la conjugaison des verbes (les différents modes et temps + utilisation correcte dans des phrases de traduction)
        • ...
    • Woordenschat + mondelinge en schriftelijke oefeningen:
      • Boek Comme convenu:
        • unité 4: mener une réunion de travail

        • unité 10: présenter une entreprise  

        • unité 7: parler chiffres

      • Extra lesmateriaal (artikels, oefeningen, woordenschat, ...) wordt in de les uitgedeeld, gemaild of er wordt verwezen naar een wrts woordenlijst.

        • Studenten bespreken diverse teksten ivm personeelsbeleid in groepsverband of bereiden ze individueel voor. Soms wordt een schriftelijk verslag gevraagd.

        • Studenten leren zakelijke mails en brieven schrijven (loopt verder in module 8) en gebruiken hiervoor de gangbare normen:

          •  correspondentie in het kader van de voorbereiding van de projectweek in module 8

          • uitnodiging voor een meeting, verslag van een meeting, ...

          • zakelijke brieven : offerte, bestelling, klacht, ...

      • Er wordt een gastspreker uit het domein van HR of marketing gevraagd: komst wordt voorbereid

      • Gedurende de hele module wordt de studenten gevraagd de actualiteit rond personeelsbeleid te volgen (wekelijks wordt de les hiermee gestart) (ook dit is een opdracht die deel uitmaakt van de punten van permanente evaluatie- zie verder rubriek 'evaluatie')

Module 8:

    • Grammaire:
      • Herhalen van topics die aandacht vereisen (af te leiden uit veel gemaakte fouten tijdens mondelinge en schriftelijke oefeningen  + vorige examens)
    • Boek Comme convenu:
      • unité 8: présenter des graphiques
      • unité 9: présenter les résultats d'une étude
    • Tijdens deze module worden volgende objectieven nagestreefd:
      • de student voert meerdere schriftelijke en mondelinge (groeps)opdrachten uit binnen het kader van permanente evaluatie 
        • opstellen van enkele zakelijke brieven
        • toelichten van een bedrijfsstrategie en bedrijfsresulten '
        • presenteren van een artikel in het kader van de marketingstrategie van een bedrijf, gevolgd door de debat
        • andere opdrachten worden tijdens de module zelf gecommuniceerd

 


STUDIEMATERIAAL
  • Boek Hôtellerie-restauration (Clé international) = boek 1ste jaar
  • Boek Comme convenu: cours de communication française (Acco) 
  • Grammaire 2000 , Plantijn (= boek 1ste jaar)
  • Comme il faut: oefeningenboek (= boek 1ste jaar)
  • Cursus Universitas 'Matériel supplémentaire modules 5 & 6'

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

44

 lesuren

  28,21

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  07,69

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

92

 klokuren

  58,97

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Er worden schriftelijke examens ingeroosterd in module 6 en module 8.  Deze staan op de helft van de totale punten. Op het schriftelijk examen wordt de grammaticale kennis getoetst van telkens 2 modules (5/6 en 7/8), de geziene woordenschat van telkens 2 modules, de praktische kennis van gewoontes in de wereld van de 'hôtellerie' en 'bedrijfswereld' in het algemeen (toegespitst op de overkoepelende thema's van de modules, zoals bv personeelsbeleid in module 7), eventueel begrijpend inzicht in ongeziene tekst over thema, inhoud van enkele geziene teksten.
  • De andere helft van de punten komt van permanente evaluatie (alle opdrachten (individueel en in groep) die in de les gebeuren, aangekondigde en niet-aangekondigde testen, het volgen van de actualiteit, medewerking in de les, ...)
    • vandaar is het belangrijk actief en regelmatig deel te nemen aan de lessen en steeds je opdrachten voor te bereiden
    • bij gewettigde vragen we binnen de 5 werkdagen een afwezigheidsattest te bezorgen aan het secretariaat en een kopie aan je lector. Je maakt binnen de 5 werkdagen een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop het deelexamen kan ingehaald worden. Enkel voor de mondelinge proeven wordt een inhaalmoment voorzien, nl. op de dag van de volgende mondelinge test of van het schriftelijk examen. 
    • Ongewettigde of te laat gewettigde afwezigheid heeft 0/10 voor de gemiste opdracht tot gevolg.
  • Voor module 7/8 zijn 5 van de 10 punten van permanente evaluatie te verdienen met de projectweek.
  • De totaalscore voor Frans wordt dus als volgt berekend: 50% op module 5 en 6 (waarvan de helft op het examen en de helft op permanente evaluatie) en 50% op module 7 en 8 (waarvan de helft op het examen en de helft op permanente evaluatie)

 

 


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 05,13

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen op 12 punten (leerstof van de 4 modules)

Mondeling examen op 8 punten (inhoud en woordenschat opgegeven teksten (3 p.), vragen projectweek (3p.), actualiteit vd laatste week voor het examen (2 p.)