ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Nederlands/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM18
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Borghys Els
De Smet Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het vak Nederlands leer je hoe met de Nederlandse taal omgaat in beroepsechte situaties. Je telefoneert met (mogelijke) klanten. Je reageert op klachten. Je stelt verzorgde e-mails en uitnodigingen op. Je stelt je (fictieve) hotel voor aan het publiek. Je vergadert met werknemers en oversten. Daarnaast frissen we je algemene kennis van spelling en taalzuivering op.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties). Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan efficiënt en effectief deelnemen aan een vergadering.
  • De student kan zich in zakelijke brieven en e-mails op professionele en efficiënte wijze uitdrukken in correct en gepast Nederlands.
  • De student kan een heldere en aantrekkelijke presentatie geven over een onderwerp uit zijn vakgebied (horeca).
  • De student kan een telefonische vraag of klacht van een klant doelgericht en klantvriendelijk afhandelen.
  • De student drukt zich in elke vorm van geschreven en gesproken communicatie op een beleefde en correcte wijze uit tegenover zijn gesprekspartner.
  • De student brengt de aangeleerde taalregels (spelling, taalzuivering, grammatica) in de praktijk tijdens zijn mondelinge en schriftelijke communicatie. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Kennis van het Nederlands als moedertaal
LEERINHOUDEN
  • Unilaterale communicatie: spreken in het openbaar, presenteren.
  • Bilaterale communicatie: klachtenbehandeling, sollicitatiegesprek, correctiegesprek.
  • Multilaterale communicatie: vergadertechnieken.
  • Correspondentie: BIN-normen, zakelijke brieven en e-mails (goodwillbrief, excuusbrief, sollicitatiebrief,...).
  • Taalbeheersing: basisregels van de Nederlandse spelling, taalzuivering, zinsbouw, grammatica.

STUDIEMATERIAAL

- Syllabus "Nederlands in Hotelmanagement" (theorie, regels, oefeningen, casussen,...).

- Blackboard (aanvullingen bij de syllabus, afspraken, taken,...).

- softwareprogramma Explio van The Language Focus

- Woordenboek of groene boekje is niet verplicht, maar wordt aanbevolen voor taalzwakke studenten.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  23,33

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  11,11

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  08,89

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  55,56

Verdere toelichting:
  • Van de studenten wordt een actieve inzet verwacht tijdens de lessen.
  • Er is persoonlijke feedback op spreek- en schrijfoefeningen.
  • Tijdens de groepsopdrachten en oefeningensessies worden de studenten door de lector gecoacht.
  • Voor de onderdelen spelling en grammatica is zelfstudie noodzakelijk.
  • Studenten worden aangemoedigd om de lessen taalcoaching te volgen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 60% permanente evaluatie. Dit houdt in dat de studenten in de loop van deze module 8 à 10 opdrachten binnen een opgegeven deadline moeten volbrengen. Het gaat om zowel individuele als groepsopdrachten, zowel mondelinge als schriftelijke taken. Deze taken kaderen binnen een groepsproject en omvatten o.a. een hotelpresentatie, een klantvriendelijke e-mail, een zakelijk telefoontje, een uitnodiging, een vergadering met verslag, een menukaart, een sollicitatiebrief,... Bij groepsopdrachten krijgt elk groepslid niet noodzakelijk hetzelfde cijfer. Via peer-to-peer-evaluatie worden de cijfers gedifferentieerd. 
  • 15% grammatica- en speloefeningen via Explio. Deze oefeningen worden individueel buiten de lesuren gemaakt tegen een deadline.
  • 25% taaltoets spelling en grammatica tijdens de laatste les.
  • Gezien het grote belang van permanente evaluatie en de verplichte betrokkenheid binnen het groepsproject wordt er vanaf de derde ongewettigde afwezigheid één punt afgetrokken van het totaalcijfer op 20. Wie (om welke reden dan ook) de helft van de lessen mist, wordt automatisch doorverwezen naar tweede zittijd. Elke afwezigheid dient gewettigd te worden binnen de 5 werkdagen. Een niet-gewettigde afwezigheid op de dag van een opdracht heeft een nul tot gevolg voor de desbetreffende opdracht.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,11

Tweede examenperiode
  • 50% opdrachtenpakket (portfolio). Dit pakket bevat hoofdzakelijk individuele, schriftelijke oefeningen op zakelijke correspondentie binnen hotelcontext, alsook taaloefeningen op Explio. Dit portfolio moet tegen de eerste examendag van tweede zittijd aan de lector bezorgd worden.
  • 25% een individuele Powerpoint-presentatie van een bestaand hotel.
  • 25% taaltoets spelling en grammatica (volgens hetzelfde principe als in eerste zittijd)