ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Toepassingen ICT/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM15
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gerené Kiki
Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

In hoorcolleges leert de student aan de hand van praktische voorbeelden optimaal Excel gebruiken. Nadien verwerkt de student deze kennis door oefeningen te maken: vooreerst eenvoudige oefeningen waar de verschillende elementaire handelingen en vaardigheden aan bod komen, nadien worden er moeilijkere problemen uit de praktijk aangepakt. Er wordt nadruk gelegd op automatisering en efficiëntie. De student moet in een kort tijdsbestek een probleem tot een goed einde kunnen brengen.
Een greep uit de oefeningen: maken van facturen waarbij productgegevens worden opgezocht in een prijslijst, automatisch berekenen van lonen na het ingeven van het aanvangsuur en het einduur, procentberekeningen, kortingstabellen … Verder worden omzetcijfers verwerkt in grafieken en draaitabellen en leren ze aldus gegevens analyseren en interpreteren.

Tijdens 1 hoorcollege leert de student elementair werken met Access. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden verwerkt de student de leerstof door eenvoudige oefeningen te maken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM331 Hij is een gevorderd gebruiker van het Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke hotelgerichte software.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student werkt vlot met Excel zodat binnen een beperkt tijdsbestek rekenkundige problemen geanalyseerd en zo optimaal mogelijk opgelost worden.
  • De student maakt zelfstandig en creatief geautomatiseerde documenten waarin door het gebruik van zoekopdrachten en functies het wijzigen van 1 parameter het automatisch herwerken van het hele rekenblad voor gevolg heeft.
  • De student structureert op een efficiënte wijze gegevens in een tabel en vindt vervolgens de gewenste data zonder problemen terug.
  • De student verwerkt data in een draaitabel en/of grafiek en interpreteert het resultaat.
  • De student gebruikt de basisprincipes van Access en beheert efficiënt en economisch data.
  • De student transformeert en integreert de zoekstrategieën geleerd in Excel naar de databank Access.
  • De student concretiseert de aangeleerde technieken in oefeningen en lost de oefeningen op zelfstandige basis op.
  • De student bekijkt met de nodige kritische zin zijn oplossingen en vergelijkt deze op juistheid met de gegeven oplossing. 
  • De student concretiseert de verworven kennis door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende office pakketten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Studenten moeten via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files, het maken/herbenoemen/wissen/... van mappen, het ordenen van files in een netwerkomgeving.
  • Basiskennis wiskunde: omzetting naar %, voorrangsregels (+, -, *, /, of, en), interest berekenen, berekening van een percentage inclusief/exclusief, "regel van 3" ...

LEERINHOUDEN
  • Werken met het pakket Microsoft Excel en basiskennis Microsoft Access.
  • Invoeren/bewerken van gegevens (kleur, kaders, lettertype, uitlijning, formaat ...).
  • Invoeren van formules.
  • Gebruik van functies: wiskundige, logische, statistische, datum ... (som, en, of, als,  gemiddelde, max, min, aantal, nu ...).
  • Absolute/relatieve celadressen.
  • Kopiëren/verplaatsen van cellen/formules binnen Excel.
  • Het gebruik van grafische elementen.
  • Pagina-instellingen, afdrukbereik.
  • Grafieken.
  • Gegevenstabellen binnen Excel: formulieren, filter, sorteren, draaitabel, subtotalen, zoeken.
  • Het maken van eenvoudige tabellen binnen Access.
  • Het werken met queries in Access.
  • Eenvoudige rapporten en formulieren maken in Access.
  • Data uitwisselen van Excel naar Word en omgekeerd.

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus: extra uitleg bij het handboek MS EXCEL 2007 + extra oefeningen, basisprincipes MS Access 2007 + oefeningen. Te verkrijgen bij Universitas.
  • Handboek: MS Excel 2007 - Eric Cuypers en Eddy Van den Broeck - Uitgeverij: De Boeck -
    ISBN 978 90 455 2405 4.
  • Studiewijzer: bevindt zich digitaal op de e-campus.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

13

 lesuren

  13,83

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  15,96

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  68,09

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door practicum en oefeningen.
  • Zelfstandig verwerken van oefeningen, zowel tijdens de practicum-uren als thuis (zie studiewijzer). Tijdens de practicumlessen kunnen er vragen gesteld aan medestudenten of de lector. De studenten beschikken over de oplossingen van de lector en kunnen alsdus zelf hun oefeningen evalueren. Eventuele vragen over de leerstof of de oefeningen kunnen de volgende week/weken gesteld worden bij aanvang van de colleges of tijdens de practicum-uren.
  • Zelfevaluatie aan de hand van computergestuurde testen op Blackboard.
  • De student krijgt een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten en de leerinhouden.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Digitaal examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten. Aan de hand van oefeningen en cases wordt het inzicht en het praktisch kunnen werken met de pakketten, getoetst.
  • Indien goedgekeurd aan de hand van het examenreglement: digitaal en/of schriftelijk inhaalexamen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten.
  • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen.
    Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. . De voorziene werktijd wordt bij aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,13

Tweede examenperiode
Digitaal en/of schriftelijk examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten cf. eerste examenperiode.