ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Reception en housekeeping/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM12
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lanckriet Carlos


 

KORTE OMSCHRIJVING

We trachten de studenten een inzicht mee te geven in de grote lijnen van de werking van de afdelingen receptie (front office) en huishouding (housekeeping) in een hotel. Er is een groepsopdracht waar enkele aspecten van de leerstof praktisch aan bod komen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM321 Hij kan bestaande F&B-, accommodation-, front-office- en housekeepingoperaties analyseren, verbeteringen ontwerpen en implementeren rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het begrip management, type hotels, een aantal hotelgroepen, enkele organisaties verbonden aan de hotelindustrie en enkele elementen van de hotelclassificatie.
  • De student kan functies van de afdelingen receptie en housekeeping en van andere afdelingen in een hotelorganogram situeren.
  • De student kent taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van de afdelingen receptie en housekeeping en van andere afdelingen.
  • De student kent een controlesysteem op een personeelsbestand van een hotel.
  • De student kent het hotelkameraanbod.
  • De student kent afspraken bij reserveren van een hotelkamer, bij aankomst, tijdens het verblijf en bij vertrek van de gast.
  • De student kent aspecten in de planning van de kamerafdeling en kan berekeningen hier toepassen.
  • De student kent de hoofdlijnen van een exploitatierekening van een hotel en van een kamerafdeling en kan enkele berekeningen hier toepassen.
  • De student kent enkele kwaliteitssystemen toegepast in de hotelsector en kan hier enkele relaties tussen operationele afdelingen in een hotel leggen.
  • De student kent vaktermen in een vreemde taal die voorkomen in de internationale hotelindustrie, en kan deze verklaren en toepassen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Deel 1 van de cursus bevat 13 eenheden (aspecten, onderwerpen), deel 2 heeft 12 eenheden, 25 in totaal, de leerinhoud is als volgt samengevat:

  • Management, organisaties verbonden aan de hotelsector, hotelclassificatie
  • Personeel in een hotelbedrijf, taakomschrijvingen, organogram, structuur van de kamerafdeling, planning aantal medewerkers
  • Jaarexploitatierekening van een hotel, verlies- en winstrekening van een kamerafdeling, planning kamerafdeling, kengetallen in de kamerafdeling en in een hotel
  • Verkoopresultaten
  • Quality Assurance Programme
  • Aanbod van de kamerafdeling
  • Afspraken en dienstverlening bij reservering, bij aankomst, tijdens het verblijf en bij vertrek van de gast

STUDIEMATERIAAL

Cursus "Reception & Housekeeping" (Universitas)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  35,48

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  09,68

vormen van groepsleren:

16

 lesuren

  25,81

studietijd buiten contacturen:

16

 klokuren

  25,81

Verdere toelichting:
Er worden hoorcolleges gegeven. De opdracht wordt tijdens de eerste les bekendgemaakt. De structuur van de cursus geeft 13 eenheden in deel 1 en 12 eenheden in deel 2 weer. In deel 1 zijn er soms bijlagen per eenheid, in deel 2 zijn de bijlagen gegroepeerd. De lessen worden doorheen de 25 eenheden van de leerinhoud gegeven: we adviseren de student de rode draad van de leerinhoud tijdens de lessen zelf nauwgezet bij te houden aan de hand van bijvoorbeeld persoonlijke nota's en structuur.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Er zijn 20 punten waarvan er 17 voorzien zijn voor het schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) en 3 punten voor de opdracht. (totaal 20 punten)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,23

Tweede examenperiode
Er is een schriftelijk examen op 17 punten (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau), de bekomen punten op 3 voor de opdracht blijven behouden. (totaal 20 punten)