ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Oriëntatie op de sector/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM01
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bruggeman Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

De opleiding Hotelmanagement biedt niet uitsluitend toekomstperspectieven in de hotelsector in strikte zin. Je mag bijna stellen dat alle bedrijven die iets met eten, drinken en eventueel slapen te maken hebben als tewerkstellingsmarkt beschouwd kunnen worden. Bij de aanvang van deze opleiding is het dan ook goed even stil te staan bij de diversiteit aan bedrijven die als referentiekader voor de opleiding dienen.

Ook de functie die men uitoefent na afstuderen is niet vast omschreven. Het is evenwel de bedoeling om later een leidinggevende functie uit te voeren. De carrièremogelijkheden en de verschillende functies en taken in de diverse bedrijfssituaties worden ter illustratie kort bekeken.

De opleiding beoogt tewerkstelling in de gastvrijheidsindustrie (hospitality) en kennis over de klanten en hun consumptiegedrag en over stakeholders is dan ook bijzonder nuttig. Die klanten en andere stakeholders beoordelen het geleverde werk en, ook al is het een persoonlijke perceptie, het is een waardeoordeel over de geleverde kwaliteit. Logisch dus dat er ook stil gestaan wordt bij wat kwaliteit in de sector dan wel mag betekenen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega's, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM324 Hij is kwaliteitsbewust en competent in het hanteren, analyseren en bijsturen van het bestaande systeem van IKZ en andere quality tools. Hij toont initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de permanente verbetering van de organisatie.
  • HM326 Hij is competent in het gebruik van de belangrijkste marketinginstrumenten, kan de markt analyseren en een marketingplan opstellen. Hij is vaardig in een aantal commerciële technieken.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft inzicht in de hele tewerkstellingsector, zowel inzake type bedrijven en bedrijfsactiviteiten en de hieruit voortvloeiende taken en functies als in de factoren die ondernemen in de sector beïnvloeden. 
  • De student heeft inzicht in de maatschappelijke, economische, demografische, culturele, politieke, … factoren die een rol spelen bij de consumptie.
  • De student kan heersende trends zelfstandig en/of in team  identificeren, analyseren, evalueren en beoordelen en daarna een reflectie maken en, rekening houdend met organisatievorm, wettelijke aspecten, klantentevredenheid, rendement, recente ontwikkelingen in de sector enzovoort gemotiveerde voorstellen doen voor verbeteracties in een gegeven bedrijf(-ssituatie).
  • De student kan het begrip ‘kwaliteit’ en ‘klantgerichtheid’ uitleggen, het belang ervan vertalen naar een gegeven bedrijf(-ssituatie) en, rekening houdend met organisatievorm, wettelijke aspecten, klantentevredenheid, rendement, recente ontwikkelingen in de sector enzovoort gemotiveerde voorstellen doen voor verbeteracties.
  • De student kan het eten & drinken + slapen in een ruime maatschappelijke en gastronomische context plaatsen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Basiskennis Engels, Frans en liefst ook Duits.

Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via het internet. 


LEERINHOUDEN
  • Soorten bedrijven + beschrijving van enkele typische kenmerken (o.a. a.d.h.v. officiële classificatie logiesverstrekkende bedrijven).
  • Invloedsfactoren op ondernemen in de sector. 
  • Bespreking van taken en functies (o.a. a.d.h.v. de functieclassificatie).
  • Bespreking van de klantenmarkt (o.a. segmentering).
  • Bespreking van consumptiepatronen, marktontwikkelingen, trends, .. en enkele commerciële aspecten.
  • Algemene inleiding tot klantgerichtheid en kwaliteitszorg.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus "Orientatie op de Sector" (Universitas).
    • Basiskennis.
    • Aanvullende informatie.
    • Oefenmateriaal.
  • Eigen nota's.
  • Internet (referenties in cursus + eigen aanvullingen).
  • Oplossingen van oefeningen en commentaren (Blackboard).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  16,13

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  16,13

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  16,13

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  48,39

Verdere toelichting:

Naast hoorcolleges en individuele of klassikale oefeningen en opdrachten wordt naargelang de omstandigheden ook gewerkt met: 

  • Teksten uit vakliteratuur als inspiratiebron of werkmateriaal voor oefeningen (teksten kunnen anderstalig zijn (E, F,D)).
  • Gastgesprekken en/of bedrijfsbezoek.
  • Een module- en opleidingsonderdeeloverschrijdende 'Geïntegreerde Opdracht'.
  • Discussieforum op Blackboard.
  • Extra oefeningen (Vrijblijvend. Via Blackboard)
  • Coaching (groepswerk), begeleiding (individueel) en feedback op taken en oefeningen (Blackboard of e-mail).

Tegen het einde van de module krijgen de studenten voorbeeldvragen als voorbereiding op het examen. Deze worden klassikaal doorgenomen en toegelicht.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie van de Geïntegreerde Opdracht naar aanpak, inhoud, creativiteit en kritische zin. (10%)
  • Evaluatie van klassikale oefeningen (in groep of individueel) (maw: aanwezigheid verplicht, anders geen punten!) en opdrachten. Evaluatie naar aanpak, inhoud, creativiteit en kritische zin. (30%)
  • Schriftelijk examen (1/4 parate kennis, 1/4 inzichtsvragen, 1/2 toepassingsvragen), zowel open vragen, meerkeuzevragen als casusvragen. (60%)

     

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,23

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen (1/4 parate kennis, 1/4 inzichtsvragen, 1/2 toepassingsvragen) meestal grotendeels gebaseerd op een casus. (100%)