ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk verkort programma - Onderdelen - Engels
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10193
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: R
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3-4
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 92
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Decock Erika


 

KORTE OMSCHRIJVING

Kennis van de Engelse taal is vandaag de dag onontbeerlijk in onze maatschappij, en zeker in het bedrijfsleven. Engels wordt steeds vaker gebruikt als lingua franca, als gemeenschappelijke taal om met mensen van andere nationaliteit(en) te communiceren. In dit opleidingsonderdeel wordt dan ook een solide basis gelegd om zich vaardig in het Engels uit de slag te trekken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
  • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
Beroepsspecifieke competenties
  • JM325 Leergierigheid: hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft een nooit aflatende interesse voor de evoluties binnen het recht, hij heeft een brede maatschappelijke interesse die zich uit in het volgen van de actualiteit, parlementaire werkzaamheden en ethische kwesties.
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft een grondige kennis van de Engelse grammatica en woordenschat met speciale aandacht voor het aanscherpen van de lees-, luister-, schrijf- en spreekvaardigheid.
     

Volgende specifieke doelstellingen worden vooropgesteld:

  • De student kan de basisregels van de Engelse grammatica toepassen. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan eenvoudige, grammaticaal correcte zinnen schrijven. (M1)
  • De student kan complexere grammaticaal correcte zinnen schrijven. (M2, 3 en 4)
  • De student kan eenvoudige Nederlandse zinnen vertalen naar het Engels. (M1)
  • De student kan complexere Nederlandse zinnen vertalen naar het Engels. (M2, 3 en 4)
  • De student kan geschreven en gesproken Engels (van (upper)-intermediate tot advanced level; verschillende topics) begrijpen. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan de meest courante woorden foutloos schrijven. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan zijn/haar mening zowel mondeling als schriftelijk in het Engels formuleren. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student beheerst de aangeboden thematische woordenschat van algemene aard. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan een informatief telefoongesprek voeren. (M2)
  • De student kan mondeling verslag uitbrengen over een nieuwsitem. (M2)
  • De student kan degelijke feedback geven aan medestudenten. (M3 en 4)
  • De student kan een vlotte en duidelijke uiteenzetting geven over een onderwerp naar keuze. (M3)
  • De student kan een vlotte en duidelijke uiteenzetting geven over een vakgerelateerd onderwerp. (M4)
  • De student kan de weg uitleggen in een stad/dorp en in een gebouw. (M4)
  • De student heeft inzicht in de structuur en werking van het Brits Parlement. (M4)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
  • De student voldoet aan de eindtermen van de gevolgde studierichting in het SO en heeft een intermediate level (B1 niveau volgens het Europees referentiekader) op gebied van grammaticale kennis en de vier vaardigheden.

  • LEERINHOUDEN
    • Grammatica: present and past tenses; irregular verbs. (M1)
    • Grammatica: future tenses, conditional clauses, passive voice. (M2)
    • Grammatica: the noun, the genitive, the adjective, verbs often mixed up, linking words, numbers and dates. (M3)
    • Grammatica: the adverb, expressions of quantity, modals, articles and confusing words. (M4)
    • Spelling. (M1 en 2)
    • Woordenschat: een selectie van topics met inbegrip van woordvorming en leerstrategieën, gedeeltelijk klassikaal en gedeeltelijk zelfstudie. (M1, 2)
    • Woordenschat: een selectie van topics (zelfstudie). (M3 en M4)
    • Studie van enkele actuele lees- of luisterteksten of van authentiek beeldmateriaal van intermediate, upper-intermediate of advanced level. (M1, 2, 3 en 4)
    • Telefoneren. (M2)
    • Feedback geven. (M3 en 4)
    • Het geven van een presentatie in kleine groepjes over een onderwerp naar keuze. (M3)
    • Het geven van een presentatie in kleine groepjes over een vakgerelateerd onderwerp. (M4)
    • De weg uitleggen in een stad/dorp en in een gebouw. (M4)
    • De structuur en werking van het Brits Parlement. (M4)

    STUDIEMATERIAAL
    • Decock E. en Hoefnagels H., "English Grammar and Exercises", 2009. (eigen cursus voor gebruik tijdens de les en voor inoefening en studie)
    • eXplio (digitale oefeningen ter ondersteuning)
    • McCarthy en O'Dell, "English Vocabulary in Use (upper-intermediate)", CUP, 2001. (handboek voor klassikaal gebruik en voor zelfstudie) 
    • Actuele lees- of luisterteksten uit de databank van The Guardian en MacMillan Publishers of van de BBC of andere bronnen.
    • P-schijf: extra materiaal / oplossingen van bepaalde oefeningen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    72

     lesuren

      09,62

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    12

     lesuren

      01,60

    studietijd buiten contacturen:

    656.8

     klokuren

      87,71

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met oefensessies.
    • De presentaties in modules 3 en 4 vormen het groepsleren.
    • Er wordt tijdens de les bijna constant mondeling feedback gegeven.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
  • M1:
    • 20 procent permanente evaluatie in de vorm van een schriftelijke test (irregular verbs en woordenschat) . Aanwezigheid is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Dit geeft recht op een inhaalbeurt tijdens de volgende les. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
    • 80 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
  • M2:
    • 30 procent permanente evaluatie: 20 procent in de vorm van een schriftelijke test (spelling en woordenschat) en 10 procent in de vorm van een mondelinge oefening (verslag uitbrengen over een nieuwsitem). Aanwezigheid is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Dat geeft recht op een inhaalbeurt tijdens de volgende les. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel. 
    • 70 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
  • M3:
    • 30 procent permanente evaluatie in de vorm van een presentatie in kleine groepjes over een onderwerp naar keuze. Bij de evaluatie wordt gelet op aanpak (o.a. verwerken van informatie), structuur, taal, vlotheid en houding. Ook wordt feedback geven aan medestudenten beoordeeld. Deelname is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Dit geeft recht op een inhaalbeurt tijdens de volgende les. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
    • 70 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
  • M4:
    • 30 procent permanente evaluatie in de vorm van een presentatie in kleine groepjes over een vakgerelateerd onderwerp. Bij de evaluatie wordt gelet op aanpak (o.a.verwerken van informatie, rekening houden met feedback op eerste presentatie), structuur, taal, vlotheid en houding. Ook wordt feedback geven aan medestudenten beoordeeld. Deelname is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Dit geeft recht op een inhaalbeurt tijdens de volgende les. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
    • 70 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)

  • tijd voor examinering
    uren
    8

    %
     
     01,07

    Tweede examenperiode
    • 80 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 3 uur)
    • 20 procent mondeling examen: het geven van een korte presentatie over een vakgerelateerd onderwerp (15 procent) en de weg uitleggen (5 procent) (duurtijd: 10 minuten)
    • De leerstof van de 4 modules dient gekend te zijn.