ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk verkort programma - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10192
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: R
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3-4
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Orgielewski Yvona


 

KORTE OMSCHRIJVING
In een maatschappij die haar grenzen steeds meer opentrekt, is tweetaligheid voor studenten en toekomstige werknemers een must. De tweede landstaal is in het bedrijfsleven onontbeerlijk om ruime(re) contacten te leggen met klanten en andere bedrijven. Dit opleidingsonderdeel biedt de basis voor zowel algemene als economisch-juridische communicatievaardigheden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM104 Creativiteit
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
  • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
Beroepsspecifieke competenties
  • JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 
  • De student verstevigt zijn grammaticale basis alsook zijn algemeen woordenschap en ontwikkelt een vakspecifieke terminologie. Zijn communicatievaardigheden worden verfijnd dankzij spreek-, luister-, schrijft- en leesvaardigheid .
  • De student kan, zowel mondeling als schriftelijk, doelgericht communiceren (algemeen en vakspecifiek). (M1, 2, 3 en 4)
  • De studant kan zijn persoonlijke mening uiten. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan een persoon telefonisch correct te woord staan en de nodige inlichtingen verschaffen (telefoon opnemen, zichzelf voorstellen, doorverwijzen, strategische vragen stellen, informeren, telefoonboodschap opnemen). (M1)
  • De student kan een afspraak maken binnen een professionele context, deze afsrpaak verzetten en annuleren. (M1)
  • De student kan eenvoudige richtlijnen/memo's opstellen (M1)
  • De student kan deelnemen aan korte gesprekken over alledaagse onderwerpen, zijn eigen mening geven, het ergens mee eens of oneens zijn, over zichzelf vertellen.Vragen stellen over de andere. (M1)
  • De student kan, binnen een specifieke context, de betekenis van onbekende woorden afleiden. (M1, 2, 3 en 4)
  • Introductie tot de Franse schriftelijke handelscorrespondentie: inforemeren, een aanvraag doen, een antwoord op een vraag formuleren, een bestelling, een bericht van verzending, een uitnodiging. (M2)
  • De student kan zelfstandig informatie zoeken, interpreteren, selecteren, samenstellen en aan belanghebbenden communiceren. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan een gekend thema zelfstandig besturderen, bespreken en zijn eigen mening daarover geven in duidelijke correcte zinnen. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan onvoorbereid aan een gesprek over bekende en minder bekende onderwerpen deelnemen. (M3)
  • De student kan een tekst logisch opbouwen aan de hande van aangeleerde technieken, met samengestelde zinnen, in verschillende grammaticale tijden en in verschillende genres (ananlyse van een situatie, handelscorrespondentie, marktanalyse. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan de belangrijkste informatie uit een tekst halen en deze weergeven in een schema (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan een schema lezen en bekommentariëren (M3 en 4) 



VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Goede grammaticale basiskennis uit de humaniora alsook een algemeen woordenschat die beide beantwoorden aan het niveau B1 van het Europese referentiekader.
  • Kritische kijk op de wereld
  • Software pakketten (Word, Excell, PowerPoint)
  • Vlot en gericht informatie opzoeken op het internet
  • Verworven competenties uit vorige modules (M2, M3, M4)

  • LEERINHOUDEN
  • Algemeen woordenschat
  • Economische, politieke en juridische terminologie
  • Grammatica M1: herhaling van l'indicatif présent, l'impératif, les nombres, la question, les prépositions fixes, le passé composé, l'imparfait, le plus-que-parfait, l'adjectif, l'adverbe. (
  • Grammatica M2: le futur simple, le conditionnel présent et passé, le pronom personnel, le pronom relatif
  • Grammatica M3: l'hypothèse Si, le passif, les prépositions, le subjonctif.
  • Grammatica M4: l'expression de la quantité, de l'intensité, du temps, du lieu, but, cause, conséquence.
  • Veschil in taalgebruik bij mondelinge en schirftelijke communicatie (M1)
  • Telefoneren en afspraken maken (M1).
  • Handelscorrepondentie: informatie opvragen en een bestelling plaatsen (M 2)
  • Economische analyse van de Belgische markt (Mod 2)
  • Politieke instellingen van ons land (M 3)
  • Politiek instellingen van Europa (M 3)
  • Justitie en rechtbanken (M4)
  • Presentaties in groep of individueel over vakgerelateerde them'as

  • STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Frans: Yvona Orgielewski
    • Media (kranten, radio, tv-programma's, internet)
    • Vertalend woordenboek 
    • Explio

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

     

    practicum en oefeningen:

     lesuren

     

    vormen van groepsleren:

     lesuren

     

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

     

    Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcollege's
  • Practicum en oefeningen
  • Presentaties
  • Mondelinge toelichting bij de cursus en de oefeningen dienen tevens als aanvulling voor de te kennen leerstof
  • Voorbereiding thuis is voor sommige oefeningen/thema's cruciaal en kan beoordeeld worden als permanente evalua

  • EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Permanente evaluatie (30%) in de loop van de module en een schriftelijk examen van 2 uur (70%) met betrekking tot de geziene leerstof op het einde van de module, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname aan elk evaluatiemoment is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Bij een gewettigde afwezigheid, neemt student binnen 5 werkdagen contact op met de lector om een inhaaldatum af te spreken. Een ongewettigde afwezig leidt dit tot een nul voor het betrokken onderdeel - zie 3.2. Departementale aanvullingen OER.

    Permanente evaluatie Mod 1 :

    (M)  –   telefoongesprekzichzelf/anderen presenteren (30%)

     

    Permanente evaluatie Mod 2 :

    (S)   –    zakelijke brief: informatie opvragen (15%)

    (M)  –   een ongeziene en een gekend tekst zelf analyseren en becommentariëren

      -        en/of presentatie over één aspect van de Belgische economie (15%)

     

    Permanente evaluatie Mod 3 :

    (M)  –   presentatie over een juridisch/actueel aspect van België (30%)

     

    Permanente evaluatie Mod 4 :

    (M)  –   Rollenspel van een rechtszaak (30%)


    tijd voor examinering
    uren

    %
     

    Tweede examenperiode

    Een schriftelijk examen van 3 uur met betrekking tot de 4 modules samen, met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (70%).

    Een mondelinge proef van maximum 10 tot 15 minuten met een presentantie over één van de hoofdthema's van de vier modules (20% : le contenu d'une lettre - les branches du droit - les acteurs d'un procès d'assises - la Belgique économique - les institutions politiques belges) alsook zijn eigen mening geven over een specifiek thema (10%).