ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
3JMSKArbeidsrecht/95
3JMSLPersoneelsbeleid/94
3JMSMPraktijk sociale dienstverlening/93
3JMSOSociale zekerheidsrecht/105
3JMSPSociaal statuut van zelfstandigen/103
3JMSQVerg. studie sociale zekerheid E.U./104
00551Frans3
00552Engels3
3JMSRStage en bedrijfsstage/11 & 1230
 

3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Arbeidsrecht/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
Code: 3JMSK
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 74
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Heylen Dirk


 

KORTE OMSCHRIJVING
Dit opleidingsonderdeel beoogt inzicht te verschaffen in de verschillende aspecten van het Belgische arbeidsrecht.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
  • JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
  • JM315 Productieve informatieverwerking: hij doet de verslaggeving en volgt ze op, hij verzorgt de redactie van diverse juridische documenten (o.a. contracten, procedurestukken, schadedossiers,...), hij neemt de behandeling en de begeleiding van procedures voor zijn rekening.
  • JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Arbeidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak.
  • Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
  • Verbanden kunnen leggen tussen het arbeidsrecht en het algemene verbintenissenrecht, en tussen de diverse niveaus van sociaalrechtelijke  regelgeving.
  • Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Fiscaal en sociaal recht mod. 6.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

Kennis van

  • Burgerlijk Recht
  • Gerechtelijk gerecht

  • LEERINHOUDEN
    • Kort algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling van het Sociale Recht in België.
    • Overzicht van de bronnen van het Arbeidsrecht en de hiërarchie daarin..
    • Bespreking van het toepassingsgebied van de Arbeidsovereenkomstenwet : wat is een arbeidsovereenkomst, met uitgebreide aandacht voor het begrip "ondergeschikt verband".
    • Aangaan van de Arbeidsovereenkomst - geldigheids-en vormvereisten.
    • Bespreking van de diverse soorten arbeidsovereenkomsten naargelang de beoogde arbeid (vnl. onderschied bedienden-werklieden, handelsvertegenwoordigers, …), naargelang de duur (onbepaalde - bepaalde duur) en naargelang de omvang van het werk (voltijds-deeltijds)
    • Bespreking van de specifieke regelen van deeltijdse arbeid.
    • Bespreking van enkele specifieke bedingen, o.a.  proefbeding, concurrentiebeding, scholingsbeding,...
    • Bespreking van de rechten en plichten van de werkgever, met tevens  aandacht voor de regeling rond internetcontrole, fouillering door de werkgever en de regeling van pesten op het werk.
    • Bespreking van de rechten en plichten van de werknemer.
    • Bespreking van de aansprakelijkheid van werkgever en werknemer.
    • Bespreking van de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst : o.a. de diverse schorsingsgronden met de bijhorende regeling van al dan niet gewaarborgd loon en de al dan niet voorziene ontslagbescherming.
    • Bespreking van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, met zowel aandacht voor de algemene civielrechtelijke beëindigingswijzen als voor de arbeidsrechtelijke wijzen, met voornamelijk aandacht voor ontslag, opzegging, ontslag  wegens dringende reden.
    • Bespreking van tijdskrediet.
    • Bespreking van de regeling van tijdelijke arbeid, uitzendarbeid en terbeschikkingstelling van werknemers.
    • Bespreking van het arbeidsreglement Bespreking van de regeling van de betaalde feestdagen.
    • Bespreking van de Arbeidswet, met voornamelijk aandacht voor bepaalde arbeidsverboden, de regeling van arbeidsduur en arbeids-en rusttijden, overloon, nachtarbeid, moederschapsbescherming.

    STUDIEMATERIAAL
    • Arbeidsrecht, Ivo Verreyt en Dirk Heylen, Intersentia educatief 2009, ISBN 978-90-5095-889-9

    • Wetgeving arbeidsrecht

    • Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    30

     lesuren

      19,23

    practicum en oefeningen:

    42

     lesuren

      26,92

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    82

     klokuren

      52,56

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken. Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege.
    • Praktische casussen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossen.
    • Casussen worden aan de studenten voorgelegd, die zelf aan de hand van opzoekingen in de toepasselijke juridische handboeken en tijdschriften een oplossing moeten formuleren.
    • De studenten dienen uit een feitelijk relaas de juridisch relevante gegevens te distilleren, en een dagvaarding op te stellen.
    • De studenten dienen individueel een opgegeven kleiner aspect van het arbeidsrecht te analyseren en samen te vatten in een paper, waarbij zij verplicht 3 citaten dienen te halen uit R.W., 3 uit J.T.T., 3 uit Soc. Kron., 3 uit T.S.R., 3 uit ATO, en 3 uit 3 verschillende handboeken. Ze dienen voor de groep een korte uiteenzetting te geven over hun onderwerp.
    • Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen van 2 uur: 14 punten
    • De gemaakte taken en het voorbrengen van de paper: 6 punten

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,28

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk examen op 20 punten

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Personeelsbeleid/9
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSL
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9
    Aantal studiepunten: 4
    Wegingscoëfficient: 4
    Totaal aantal contacturen: 29
    Totaal studietijd: 104
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Engels
    Lector(en): Verstraete Ludo


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Should we do away with HR?

    I must agree that there is good reason for HR's beleaguered situation. It is often ineffective, incompetent and costly.

    But the truth is, HR has never been more necessary! The competitive forces that managers and organisations face today and will continue to confront in the future, demand organisational and human excellence.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
    • JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie- en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
    • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
    • JM322 Beslissingsvermogen: hij kan een gemotiveerd standpunt omtrent een juridische vraag formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
    • JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
    • JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
    • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
    • JM331 Aandacht voor competentieontplooiing: hij kan de vakliteratuur hanteren, hij blijft door constante studie op de hoogte van de evolutie van het recht.
    • JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.
    • JM337 Financieel-economische kennis: hij heeft kennis van de micro- en macro-economie. Hij kan een balans en resultatenrekening opstellen en analyseren.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • The student  is aware of the importance of a solid HRM policy to improve the performance of staffmembers as well as the functioning of the organization.
    • The student knows how and is able to manage, to organize, to lead, members of an organization from different positions : staffmember, sectionmanager and HR- manager.
    • The student has insight in in the main subdivisions of personnelmanagement and their coherence.
    • The student  can develop a critical view concerning points of views, theories and models in HRM.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    • General insight in the functioning of an organization and the primary expectations of people in their functioning as staffmembers. 
    • The student can independently process information to solv complex problems.
    • He/she has the cognitive skills to make conclusions out of apparent not related information.
    • He/she works together with others to share information
    • The student has sufficient communicative and interpersonal skills.

    LEERINHOUDEN
    • Evolution of personnelmanagement to actual HRM :- First generation organization:productivity; Second generation organization: market;- Third generation organization : Bits.
    • Additional value of HRM.
    • Personnelconcept and - planning.
    • Competencemanagement :What is competencemanagement? A few definitions/ Why competencemanagement?/What's its additional value?/measuring competence/Developing competence/ Rewarding of competence.
    • Changemanagement : Man as pivotal point the change proces/change processes in groups and organizations.
    • Additional topics (such as): Recruitement Selection; Reception and introduction. / Coaching and Functioning talks. / Situational leadership. / Dealing with employers' organizations and trade unions.

    STUDIEMATERIAAL

    The students receive a coursbook with a selection of articles and basis information for the lessons and discussions. They take personal notes. They work in group or individual on an additional topic concerning international HR aspects.  


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    28

     lesuren

      22,58

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    95

     klokuren

      76,61

    Verdere toelichting:
    • They work in group/ individual on a theme, prepare a paper and present it for their collegues .
    • Students participation is of overriding importance.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    13 points on the written exam based on the course book and the additional discussion. Seven points on a personal paper.
    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,81

    Tweede examenperiode

    Written exam on 20 points

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Praktijk sociale dienstverlening/9
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSM
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 15
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Verstraete Ludo


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    We kunnen terecht trots zijn op onze sociale zekerheid en de daarmee samenhangende dienstverlening. Toch vallen er steeds groepen mensen door het vangnet.

    In dit prakticum verdiepen we ons in de principes van de sociale economie en onderzoeken we in detail één specifiek aspect van onze sociale dienstverlening / economie .


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
    • JM315 Productieve informatieverwerking: hij doet de verslaggeving en volgt ze op, hij verzorgt de redactie van diverse juridische documenten (o.a. contracten, procedurestukken, schadedossiers,...), hij neemt de behandeling en de begeleiding van procedures voor zijn rekening.
    • JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
    • JM318 Research: hij neemt actief deel aan interne en externe vormingsactiviteiten in verband met zijn werk- en vakgebied, hij bestudeert de relevante vakliteratuur.
    • JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie- en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
    • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
    • JM322 Beslissingsvermogen: hij kan een gemotiveerd standpunt omtrent een juridische vraag formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
    • JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
    • JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
    • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
    • JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student heeft inzicht in de algemene structuur van de sociale dienstverlening en meer gedetailleerde kennis van minstens één aspect.
    • De student ziet de realiteit van onze verzorgingsstaat en kan op basis van de analyse van één aspect een genuanceerd beeld hierover brengen.   
    • De student beheerst de vaardigheden als analytisch en synthetisch inzicht en communicatie vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk en presenteren.



    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    De student kan zelfstandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.

    Hij/zij beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens.

    Hij/zij werkt samen met anderen in inzichten te verwerven en te delen.

    De student is kritische ingesteldheid en resultaatgerichtheid.


    LEERINHOUDEN
    • Practicum, onder de vorm van gecoacht (groeps)werk, waarbij ingegaan wordt op de fundamenten van de sociale economie. Op basis van de uitdieping van één topic per groep wordt de realiteit in onze maatschappelijke dienstverlening onderzocht, een sterkte /zwakte analyse gemaakt, cases uitgewerkt,….
    • Het is de bedoeling een ruimere dan uitsluitend juridische benadering van het onderwerp te geven.

    STUDIEMATERIAAL

    Wordt na vastlegging van de specifieke thema's gezamenlijk opgebouwd.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    7

     lesuren

      05,65

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    7

     lesuren

      05,65

    studietijd buiten contacturen:

    109

     klokuren

      87,90

    Verdere toelichting:
    (Groeps)werk met wekelijks coachings- en sturingsgesprek.  Verplichte aanwezigheid.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • 20 punten staan op de uitwerking, wekelijkse toelichting en schriftelijke rapportering van een paper over de sociale economie van één concrete organisatie.
    • Onderlinge afstemming binnen de klasgroep is essentieel, de aanwezigheid tijdens de contactuuren en deelname aan het overleg is verplicht.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,81

    Tweede examenperiode
    Aanvulling en vervollediging van de besproken en aangegeven gebreken van het ingeleverde werk uit de eerste zittijd.

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Sociale zekerheidsrecht/10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSO
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 5
    Wegingscoëfficient: 5
    Totaal aantal contacturen: 44
    Totaal studietijd: 130
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Heylen Dirk


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Dit opleidingsonderdeel beoogt de student inzicht te geven in de verschillende aspecten van het Belgische Sociale Zekerheidsrecht.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
    • JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
    • JM315 Productieve informatieverwerking: hij doet de verslaggeving en volgt ze op, hij verzorgt de redactie van diverse juridische documenten (o.a. contracten, procedurestukken, schadedossiers,...), hij neemt de behandeling en de begeleiding van procedures voor zijn rekening.
    • JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Sociale Zekerheidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak
    • Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
    • Verbanden kunnen leggen tussen het Sociale Zekerheidsrecht en het Arbeidsrecht, en tussen de diverse niveaus en takken van sociaalrechtelijke  regelgeving.
    • Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.     

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Fiscaal en sociaal recht mod. 6.



    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    De nodige vaardigheden betreffende bronnenstudie
    Kennis van:

    • Burgerlijk recht
    • Gerechtelijk gerecht

    LEERINHOUDEN
    • Algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling van het socialezekerheidsrecht in België.
    • Bespreking van de structuur van de RSZ
    • Bespreking van de financiering van de sociale zekerheid
    • Bespreking van de berekening van de RSZ-bijdragen
    • Overzicht van diverse verminderingen van sociale bijdragen
    • Bespreking van het loon waarop de bijdragen worden berekend
    • Overzicht van de verplichtingen van de werkgevers tegenover de RSZ en de sancties
    • Bespreking van de ziekteverzekering –geneeskundige verzorging
    • Bespreking van de ziekteverzekering – uitkeringsverzekering voor werknemers, arbeidsongeschiktheid en moederschap
    • Bespreking van de werkloosheidsreglementering
    • Bespreking van het brugpensioen



    STUDIEMATERIAAL
    • Handboek Dirk Heylen, Ivan Verbeeck, Ludo Vermeulen en Ivo Verreyt, Valérie Vervliet (ed.) 2009 | ISBN 978-90-5095-961-2 | xx + 318 blz. |  paperback

    • Wetgeving Sociale zekerheidsrecht

    • Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    30

     lesuren

      18,99

    practicum en oefeningen:

    12

     lesuren

      07,59

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    114

     klokuren

      72,15

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken.
    • Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege
    • Praktische casussen en oefeningen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossencasussen worden aan de studenten voorgelegd, die zelf aan de hand van opzoekingen in de toepasselijke juridische handboeken en tijdschriften een oplossing moeten formuleren.de studenten dienen uit een feitelijk relaas de juridisch relevante gegevens te distilleren, en een verzoekschrift op te stellen.de studenten dienen individueel in een opgegeven casus betreffende arbeidsongevallen een conclusie te schrijven, waarbij zij dienen te argumenteren; zij zijn daarbij verplicht 3 citaten te halen uit R.W., 3 uit J.T.T., 3 uit Soc. Kron., 3 uit T.S.R., 1 uit de Sociale gids, 3 uit ARON, en 3 uit 3 verschillende handboeken.
    • Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail    

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen van 2 uren op 14 punten
    • De gemaakte taken en het voorbrengen van de paper: 6 punten

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,27

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk examen van 2 uren op 20 punten.

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Sociaal statuut van zelfstandigen/10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSP
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 14,25
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Lecoutre Rudi


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Het opleidingsonderdeel beschrijft de organisatie en werking van de sociale zekerheid van zelfstandige ondernemers.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
    • JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren, ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
    • JM325 Leergierigheid: hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft een nooit aflatende interesse voor de evoluties binnen het recht, hij heeft een brede maatschappelijke interesse die zich uit in het volgen van de actualiteit, parlementaire werkzaamheden en ethische kwesties.
    • JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
    • JM331 Aandacht voor competentieontplooiing: hij kan de vakliteratuur hanteren, hij blijft door constante studie op de hoogte van de evolutie van het recht.
    • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Inzicht verkrijgen in de sociale zekerheid voor zelfstandige ondernemers.
    • De wettelijke basis van het sociaal statuut voor zelfstandigen kunnen interpreteren.
    • De vakliteratuur hanteren en op de hoogte blijven van de evolutie van het recht.
    • Praktijkgevallen analyseren en toetsen aan de regelgeving.
    • Aangeven welke regelgeving van toepassing is bij concrete situaties en problemen op het vlak van sociale zekerheid.
    • De student kan toelichting verschaffen bij de toegewezen vraagstelling.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Fiscaal en Sociaal recht module 6.


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    Basiskennis van de sociale wetgeving in België en de omliggende landen.


    LEERINHOUDEN
    • Algemene beginselen sociaalzekerheidsstelsel van de zelfstandigen
    • Administratieve organisatie
    • Toepassingsgebied en bijdrageregeling
    • Andere financieringsbronnen dan bijdragen Financieel beheer van het sociaalzekerheidsstelsel voor zelfstandigen
    • Inkomensmatiging

    STUDIEMATERIAAL
    • Sociaal Compendium: Titel III, 2006 
    • Eigen nota's, te maken door de student
    • Studentencodex Sociaal Recht

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      03,42

    practicum en oefeningen:

    10

     lesuren

      08,55

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    78

     klokuren

      66,67

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met actieve inbreng van de student
    • Bezoek aan Sociale Verzekeringskas voor Zelfstandigen
    • Oplossen van individuele casussen
    • Uitdiepen van een aantal juridische opgaven m.b.t. het statuut van zelfstandige ondernemers 

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Mondeling met mogelijkheid van  15 ' schriftelijke voorbereiding over 20 punten. Het examen gaat over de hoorcolleges alsmede over de inhoud van de in de les behandelde casussen en toelichtingen bij de concrete vragen van sociale zekerheid.
    tijd voor examinering
    uren
    0,25

    %
     
     21,37

    Tweede examenperiode
    Mondeling met mogelijkheid van  15 ' schriftelijke voorbereiding over 20 punten. Het examen gaat over de hoorcolleges alsmede over de inhoud van de in de les behandelde casussen en toelichtingen bij de concrete vragen van sociale zekerheid.

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Verg. studie sociale zekerheid E.U./10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSQ
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 4
    Wegingscoëfficient: 4
    Totaal aantal contacturen: 29
    Totaal studietijd: 104
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Engels
    Lector(en): Roels Bart


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    In de Europese Unie behoort de sociale zekerheid tot de bevoegdheid van de Lidstaten. Zodoende zijn er op dit ogenblik 27 verschillende sociale zekerheidssystemen. De taak van de Europese Unie is voornamelijk de coordinatie van deze systemen met het oog op het vrij verkeer van personen (hard law). Bovendien tracht zij via de open methode van coördinatie (OMC) gemeenschappelijke doelstellingen voor de sociale bescherming en sociale integratie te bereiken (soft law).

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
    • JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
    • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
    • JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De zelfstandigheid en leergierigheid van de studenten wordt bevorderd door het opzoekingswerk dat ze doen m.b.t. andere EU-stelsels, deels samen met buitenlandse studenten.
    • Het doorzettingsvermogen en het probleemoplossend denken van de studenten wordt bevorderd bij het zoeken van relevante informatie en het mededelen ervan aan de andere studenten via het internet (Blackboard).
    • De studenten kunnen zich door opzoeking van de diverse rechtsbronnen bewegen in de sociale zekerheidsstelsels van de EU landen.
    • De studenten hebben een kritische ingesteldheid ten aanzien van de verschillende systemen en benaderingen van sociale zekerheids- en arbeidswetgeving binnen de EU.
    • De studenten zijn zich bewust van het feit dat er op dit specifiek domein (nog) weinig harmonisatie van wetgeving bestaat.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    Basiskennis van het eigen nationale arbeidrecht en sociaal zekerheidsrecht.

    "Fiscaal en sociaal recht" uit de tweede module van het tweede jaar


    LEERINHOUDEN
    • Organisatie van de sociale zekerheid in de diverse EU landen.
    • Historiek, filosofie en sociaal-economische context van de verschillende systemen.
    • Beoordeling van de diverse strekkingen in de sociale zekerheidssystemen.
    • De rol van de Europese Unie in de coördinatie en harmonisatie van de diverse systemen.

    STUDIEMATERIAAL

    Aanbevolen studiemateriaal:

    • Barnard Catherine, EC Employment Law, Oxford University Press, ISBN 0-19-928002-9
    • Pieters Danny, Introduction into the Basic Principles of Social Security, Kluwer, ISBN 90-6544- 787-3
    • Pieters Danny, The Social Security Systems of the Member States of the European Union, Intersentia, ISBN 90-5095-242-9
    • Pieters Danny, The Social Security Systems of the States Applying for Membership of the European Union, Intersentia, ISBN 90-5095-298-4
    • Documentatie Europese Unie (o.a. MISSOC): www.europa.eu
    • Documentatie Belgische Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid: www.socialsecurity.fgov.be 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    21

     lesuren

      16,69

    practicum en oefeningen:

    7

     lesuren

      05,56

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    96.8

     klokuren

      76,95

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges en/of gastcolleges met debatten. De discussie met en onder de studenten wordt nagestreefd.
    • Practicum: zelfstandig opzoekingswerk over een specifiek onderwerp, dat uitmondt in een presentatie met andere student(en).
    • Begeleiding and feedback door lector
    • Eventueel deelname aan een Intensive Programme (IP) omtrent een welbepaald thema. Hiervoor doen de studenten onderzoek samen met studenten uit andere EU landen, teneinde rechtsvergelijkende conclusies te trekken en voorstellen tot harmonisatie te doen. Na afloop volgt een presentatie in de eigen opleiding.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Paper (10 punten) en presentatie (10 punten). De studenten worden geëvalueerd op de inhoud en verwerking van de opgezochte informatie, hun presentatievaardigheid en de beantwoording van vragen na afloop van de presentatie.


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,79

    Tweede examenperiode
    De student dient zijn/haar opzoekingswerk opnieuw en grondiger te doen en een herwerkte tekst in te dienen. Hij wordt enkel gequoteerd op de paper (20 punten).

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Frans
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 00551
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kernondersteunend
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 48
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Frans
    Lector(en): Orgielewski Yvona


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Het gebruik van de Franse taal wordt verder verfijnd en aanpast aan verschillende economische en juridische situaties/doelgroepen.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
    • JM104 Creativiteit
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
    • JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie- en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
    • JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
    • JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
    • JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van het Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid ontwikkelen en aanscherpen zodat de student vlot kan communiceren op algemeen en zakelijk vlak, zowel individueel als in groep.
    • De student kan volledig zelfstandig een afspraak maken (mondeling met schriftelijke bevestiging) met een Franstalig bedriif en er een bezoek voor zijn/haar groep plannen. (M9)
    • De student kan in een zuiver Franstalige professionele omgeving een zakelijk gesprek voeren en een representatieve gesprekspartner interviewen. Hij/zij kan deze informatie nadien verwerken, samenvatten en, logisch opgebouwd, aan anderen communiceren. (M9)
    • De student kan, in groep, een thema presenteren binnen zijn vakgebied (prioriteiten stellen, werk verdelen).  (M9)
    • De student kan cijfer- en beeldmateriaal analyseren en becommentariëren. (M9)  
    • De student kan deelnemen aan groepsdiscussies over alledaagse of beroepsgerichte onderwerpen, ook onvoorbereid. (M9)
    • Franse schriftelijke handelscorrespondentie verder ontwikkelen. M9: administratieve aanvragen zoals uitstel van een vervaldatum of een kredietaanvraag; M10: schuldbentenis, ingebrekestelling, betwisting.
    • Professionele taalvaardigheid in de interne en externe zakelijke communicatie verdiepen. (M9 en M10)
    • De student kan zelfstandig functioneren in verschillende commerciële situaties (M9 en M10)
    • De student kan complexe beroepsgerichte en algemene informatie begrijpen, samenvatten, verwoorden en vergelijken met andere gelijkaardige informatie. (M10)
    • De student kan algemene en beroepsspecifieke onderwerpen presenteren en daarover debateren en notuleren (eigen mening verdedigen, kritische standpunten innemen). (M10)

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Frans in 1 en 2 RP.


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen.

    Andere begincompetenties
    •  Software pakketten (Word, Excell, PowerPoint)
    • Vlot en gericht informatie opzoeken op het internet

    LEERINHOUDEN
    • Uitbreiding van economische en juridische terminologie aan de hand van vakgerichte teksten. (M9 en M10)
    • Samenbrengen van verworven vaardigheden uit vorige modules (1 t/m 8) en deze toetsen en toepassen aan de hand van concrete oefeningen en opdrachten, zowel mondeling als schriftelijk. (M9 en 10): telefonsiche afspraken, zich op een professionele manier voorstellen, vragen stellen (over de andere, over een beroep, de arbeidsmarkt, de evolutie op de markt, ...), zakelijke handelscorrespondentie, één specifiek thema grondig bespreken aan de hand van gekende technieken en verworven terminologie, verwijzen naa een wet, wet uitleggen, een case-study analyseren en uitleggen, zijn mening daarover uiten, anderen overtuigen.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Frans: Yvona Orgielewski
    • Grammaire 2000
    • Vertalend woordenboek
    • Media (kranten, radio, tv-programma's, internet)
    • Explio

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    38

     lesuren

      21,21

    practicum en oefeningen:

    4

     lesuren

      02,23

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    131.2

     klokuren

      73,21

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege's  met oefenmomenten, presentaties, rollenspel
    • Mondelinge toelichting bij de cursus en de oefeningen dienen tevens als aanvulling voor de te kennen leerstof
    • Voorbereiding thuis is voor sommige oefeningen/thema's cruciaal en kan beoordeeld worden als permanente evaluatie

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
  • M9:
    • Portfolio : 15% geschreven dossier over het bezoek aan een Franstalig bedrijf  (fiche met gecontacteerde bedrijven, bevestigingsbrief van het bezoek, vragen en antwoorden over interview, bedankingsbrief). De presentatie wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag. De mondelinge  toelichting hierover geldt voor 25%  (samen voor 40%).  Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Bij een gewettigde afwezigheid neemt student zo snel mogelijk contact op met de lector om een inhaaldatum af te srpeken. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
    • Schriftelijk examen van 2 uur (60%) met betrekking tot de geziene leerstof, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
  • M10:
    • Permanente evaluatie (40%) in de vorm van presentaties over een specifiek thema binnen het vakgebien van de studenten. De presentatie wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Bij een gewettigde afwezigheid neemt student zo snel mogelijk contact op met de lector om een inhaaldatum af te spreken. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
    • Schriftelijk examen van 2 uur (60%) met betrekking tot de geziene leerstof, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.

    Zie 3.2. departementale aanvullingen OER bij afwezigheid deelexamen buiten examenreeks


    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     03,35

    Tweede examenperiode

    Een schriftelijk examen van 2 uur met betrekking tot de 2 modules samen, met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (70%).

    Een mondelinge proef van maximum 10 minuten met een presentantie over een thema binnen het vakgebied van de student. (30% ).

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Engels
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 00552
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kernondersteunend
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 32
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Engels
    Lector(en): Decock Erika


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    We bekwamen ons verder in de Engelse zakelijke communicatie met inbegrip van juridisch Engels.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM104 Creativiteit
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven)
    • JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren, ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
    • JM325 Leergierigheid: hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft een nooit aflatende interesse voor de evoluties binnen het recht, hij heeft een brede maatschappelijke interesse die zich uit in het volgen van de actualiteit, parlementaire werkzaamheden en ethische kwesties.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid verder ontwikkelen en aanscherpen zodat de student vlot kan communiceren op algemeen, juridisch en zakelijk vlak, zowel individueel als in groep. (M9 en 10)
    • De student begrijpt en assimileert teksten van zakelijke en juridische aard. (M9 en 10)
    • De student begrijpt gesproken (zakelijk) Engels en distilleert de gevraagde informatie. (M9 en 10)
    • De student kan een Engelse tekst en/of een Nederlands of Engels beeldfragment naar het (in)formeel Engels hertalen. (M9 en/of 10) 
    • De student beheerst de aangeboden juridische en zakelijke terminologie. (M9 en 10)
    • De student krijgt meer inzicht in verschillende juridische en zakelijke thema's. (M9 en 10)
    • De student kan een degelijke sollicitatiebrief en een CV schrijven. (M9)  
    • De student kan onvoorbereid zijn/haar mening over een eerder controversiële stelling in het Engels formuleren. (M9)
    • De student kan een vlotte uiteenzetting geven over een onderwerp binnen zijn/haar studiegebied (zowel mondeling als schriftelijk). (M10)
    • De student kan grafieken en trends beschrijven. (M10)

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Engels uit 1 RP en 2 RP


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • Legal English: studie van juridische teksten/thema's met gepaste oefeningen (gedeeltelijk afstudeerrichtinggebonden en gedeeltelijk zelfstudie). (M9 en 10)
    • Business English: studie van zakelijke thema's via luister-, lees- en spreekoefeningen. (M9 en 10)
    • Woordenschatuitbreiding op algemeen, zakelijk en juridisch vlak (gedeeltelijk zelfstudie). (M9 en 10)
    • Sollicitatiebrief en CV. (M9)
    • Een Engelse tekst en/of een Nederlands of Engels beeldfragment naar het (in)formeel Engels hertalen. (M 9 en/of 10) 
    • Het geven van een vlotte uiteenzetting over een onderwerp binnen het studiegebied in kleine groepen. (M10)
    • Grafieken en trends beschrijven. (M10)

    STUDIEMATERIAAL
  • Brown and Rice, "Professional English in Use - Law", CUP, Cambridge, 2007. (handboek voor klassikaal gebruik en voor zelfstudie)
  • Cotton, Falvey and Kent, "Market  Leader New Edition, Intermediate Business English Course Book", Pearson Education Limited, Harlow, 2005. (handboek voor klassikaal gebruik)
  • Decock, E., " Engels", 2009. (eigen cursus met studiemateriaal voor klassikaal gebruik en voor zelfstudie)
  • P-schijf: oplossingen bij zelfstudieteksten / extra materiaal

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    22

     lesuren

      11,94

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    6

     lesuren

      03,26

    studietijd buiten contacturen:

    152.2

     klokuren

      82,63

    Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met oefensessies en groepswerk (bij het geven van de presentaties).
  • Er wordt tijdens de les bijna constant mondeling feedback gegeven.

  • EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • M9:
      • 40 procent permanente evaluatie: sollicitatiebrief en CV (20%; gelet wordt op o.a. inhoud, toon, structuur en taal) en een spontane mondelinge oefening (20 %; gelet wordt op o.a. taal, vlotheid en argumentering). Aanwezigheid is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Niet-deelname of ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor dit onderdeel.
      • 60 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur) 
    • M10:
      • 40 procent permanente evaluatie in de vorm van het geven van een presentatie in kleine groepen over een onderwerp binnen het studiegebied. Een deel van de punten gaat naar de schriftelijke voorbereiding (10%). De mondelinge presentatie (30%) wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag. Deelname is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Niet-deelname of ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor dit onderdeel.
      • 60 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur) 

    Zie 3.2. departementale aanvullingen OER bij afwezigheid deelexamen buiten examenreeks


    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     02,17

    Tweede examenperiode
    • 70 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts- , toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
    • 30 procent mondeling examen: presentatie van een onderwerp binnen het studiegebied (20 procent) en een korte onvoorbereide reactie op een stelling of nieuwsitem (10 procent) (duurtijd: 10 minuten).
    • De leerstof van beide modules dient gekend te zijn.

     

     

    3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Stage en bedrijfsstage/11 & 12
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
    Code: 3JMSR
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
    Aantal studiepunten: 30
    Wegingscoëfficient: 30
    Totaal aantal contacturen: 556
    Totaal studietijd: 780
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Bogman Dominique
    De Vroey Sophie


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    De eerste fase van het stagegebeuren betreft de zoektocht naar een stageplaats. De tweede fase betreft het lopen van een stage binnen een vastgestelde periode van 16 weken om de verworven kennis en vaardigheden te toetsen aan de praktijk, evenals het maken en presenteren van een bedrijfsproject. Er wordt hiervoor specifiek verwezen naar de algemene richtlijnen stages en bedrijfsproject.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
    • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
    • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
    • JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • JM208 Teamgericht kunnen werken
    • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
    • JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
    Beroepsspecifieke competenties
    • JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
    • JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven)
    • JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren, ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
    • JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
    • JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
    • JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
    • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
    • JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
    • JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
    • JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.
    • JM334 Loyaliteit: hij is zich bewust van het vertrouwelijke karakter van de informatie waarover hij beschikt, hij respecteert en waardeert zijn medewerkers, hij geeft alleen opbouwende kritiek aan zijn medewerkers, hij gaat constructief om met zijn opposanten.
    • JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
    • JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.
    • JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van het Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Kennis maken met een terrein van het juridisch werkveld
    • Een beeld vormen van het beroepsleven
    • De opgedane kennis omzetten en aanvullen in de praktijk
    • Succesvol solliciteren
    • De attitudes conform het opleidingsprofiel verwerven
    • De beroepsspecifieke vaardigheden conform het opleidingsprofiel verwerven
    • Een bedrijfsproject uitwerken in de juridische sfeer
    • De uitgevoerde taken verwoorden in een portfolio

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    De volgtijdelijkheid voor dit opleidingsonderdeel bepaalt dat de student geslaagd moet zijn voor het 1ste en 2de jaar en module 9 en 10 binnen het gekozen leertraject moet gevolgd hebben.


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Alle opleidingsonderdelen van mod. 9 en 10.
    Andere begincompetenties

    Een doorgedreven kennis van het recht gerelateerd aan de sector van tewerkstelling.

    Het vermogen van communiceren.

    Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.


    LEERINHOUDEN

    Kennis van het recht en ICT-gebruik.


    STUDIEMATERIAAL
    • Bundel "Richtlijnen stages en bedrijfsproject"
    • Bundel "Aanvullende richtlijnen bij de keuze en de vastlegging van een stageplaats"
    • Bundel "Aanvullende richtlijnen mbt de portfolio"
    • Lijst met mogelijke stageplaatsen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      01,28

    practicum en oefeningen:

    540

     lesuren

      69,23

    vormen van groepsleren:

    6

     lesuren

      00,77

    studietijd buiten contacturen:

    224

     klokuren

      28,72

    Verdere toelichting:
    • Voorbereiding en informatieverstrekking via stagelessen
    • Studenten solliciteren zelf naar een stageplaats die aansluit bij hun leertraject. Indien de student er niet in slaagt om binnen de vooropgestelde termijn zelfstandig een stageplaats te vinden, wordt de procedure "niet vinden van een stageplaats" opgestart..
    • De volledige duur van de stage (16 weken) gaat door op dezelfde stageplaats
    • Begeleiding van de school via een vaste stagebegeleider
    • E-moderating  en permanenties op school
    • Op de stageplaats heeft de student een vaste stagementor
    • De student werkt onder begeleiding van de stagementor een eindproject uit
    • Samenstelling van een portfolio en verslaggeving

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Zie bundels Richtlijnen
    • Studenten moeten via sollicitatie zelf tijdig een stageplaats vinden en administratief afwikkelen met goedkeuring van het stageteam.
    • Het assessment gebeurt door de stagementor en de stagebegeleider in samenspraak op basis van het "evaluatieformulier stage en bedrijfsproject".
    • Op school worden voorafgaandelijke, tussentijdse en finale intervisies - verplicht bij te wonen door de student- gehouden.
    • Individuele bespreking en feed-back bij niet-slagen.
    • Tijdens het bezoek van de stagebegeleider op de stageplaats geeft de student een presentatie van zijn bedrijfsproject.
    • Evaluatiecriteria worden gehanteerd overeenkomstig de evaluatieformulieren.
    • Voor de puntenverdeling: zie algemene richtlijnen stage en bedrijfsproject. 

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    De stage en het bedrijfsproject kunnen niet worden overgedaan in de tweede zittijd.