|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De jaarrekening wordt benaderd als het instrument om informatie te verkrijgen over de financiële gezondheid van een onderneming. Via een analyse van de cash flow, de ratioanalyse zullen de studenten een inzicht krijgen hoe een jaarrekening te interpreteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Beschikken over het nodige inzicht in alle onderdelen van een jaarrekening
- Kunnen omgaan met de ratio's, besluiten treffen op basis van de ratio's.
- De aparte elementen, waaruit een jaarrekening is opgebouwd, kunnen duiden.
- Vertrekkend uit de gegevens van een jaarrekening een advies over het bedrijf kunnen uitbrengen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De kennis van dubbel boekhouden
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
'De jaarrekening doorgelicht', Financiële analyse en interpretatie in de praktijk door Mieke Kimpe, Carine Coppens en Dirk Leysen; Intersentia, 2008
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
15,24
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
15,24
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
69,24
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen van 2 lesuren
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Zie eerste zittijd
|