1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Bedrijfseconomie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BM:Bedrijfsmanagement |
Code: |
1RT01 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
51 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Stroobandt Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel geeft de student een boeiend inzicht in de werking en samenhang van economische grootheden (op micro- en macroniveau). De student leert informatie te interpreteren, verwerken en begrijpen door de koppeling van theorie aan de actualiteit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM318 Research: hij neemt actief deel aan interne en externe vormingsactiviteiten in verband met zijn werk- en vakgebied, hij bestudeert de relevante vakliteratuur.
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Vraag en aanbod kunnen afleiden in een markt van volkomen concurrentie en monopolie.
- Kennnis en inzicht hebben in een aantal macro-economische variabelen (inflatie,werkloosheid,conjunctuur, budgettaire en monetaire politiek...).
- Actualiteit kunnen vertalen naar de behandelde leerstof.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
basiskennis rekenen (getallen, basis algebra, eerstegraadsvergelijkingen)
|
LEERINHOUDEN
|
- consumentengedrag
- productengedrag
- prijsvorming
- marktimperfecties en de rol van de overheid
- macro-economisch evenwicht
- aggregatieve vraag
- budgettaire en monetaire politiek
- werkloosheid en inflatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek 'Economie in rechte lijn'; Bruno De Borger en Andre Van Poeck mmv C. Leemans en E. Van d'Helsen, uitgeverij De Boeck, 2009
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
11,54
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
lesuren
|
10,77
|
studietijd buiten contacturen:
|
79
|
klokuren
|
60,77
|
Verdere toelichting:
Werkvormen : Hoorcolleges en oefeningen
Leerbegeleiding : Er wordt een oefentest gegeven gedurende de module die door de lector verbeterd en besproken wordt.
Er is steeds mogelijkheid om een monitoraat te organiseren voor de studenten die hun leerstof reeds doorgenomen hebben.
Verschillende leercompetenties worden gehanteerd (analyseren, structureren, concretiseren,...)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen (15/20 punten) waarbij zowel theorie als oefeningen aanbod komen.
- Paper en participatie tijdens de lessen (5/20 punten). De beoordeling gebeurt hier op verschillende elementen (ten laatste afgeven op 26 oktober 2009):
- Vorm en inhoud (inhoudstafel, voorwoord, probleemstelling, structuur, besluit, bibliografie, spelling, woordgebruik, presentatie).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Tweede examenperiode:
Schriftelijk examen (20/20 punten).
|
|
| |
|